I slutten av juni ble det klart at Nettbuss Drammen, Nordens største busselskap med 5 milliarder i omsetning og 7000 ansatte, skal kjøre buss i Sotra, Øygarden og Askøy.

Tide er parkert etter å ha kontrollert området i 80 år. Nå har de klaget.

Det samme vil Nobina, det tredje selskapet i anbudskonkurransen, gjøre.

Første klage

Det er første gang en busstildeling i Hordaland havner i KOFA, klagenemnda for offentlige anskaffelser.

Det står mye på spill. De tre kjemper om en avtale med fylkeskommunale Skyss fra 2012 til 2019 verdt 159 millioner kroner årlig, totalt 1,1 milliarder fordelt på sju år. Vinneren får også opsjon på ytterligere to år.

Oppdraget utgjør 4.756.584 rutekilometer per år og er en av de største rutepakkene i Hordaland.Administrerende direktør Jostein Hatlebrekke i Tide sier det er kontraktens størrelse som gjør at de ber om ny vurdering.

— Vi har også stilt prinsipielle spørsmål om vurderingen av tilbudene og innholdet i begrunnelsen. Vi synes det er viktig for alle parter å få avklart dette, sier Hatlebrekke til bt.no.

Nettbuss Drammen AS ble kåret som vinner ut fra en vurdering av disse kriteriene: Pris (60 prosent), kvalitet (30 prosent) og miljø (10 prosent).

Havnet i retten

Bergen Vest var det siste området i fylket som ble tildelt i første generasjons konkurranseutsetting. Tide har tidligere vunnet seks områder – og tapt fire.

Hatlebrekke ønsker ikke gå inn på hva klagen inneholder.

- Er du optimist før klagebehandlingen?

Vi har levert noen poenger vi mener det er verdt å vurdere. Jostein Hatlebrekke i Tide

— Jeg vil ikke spå så mye om klagen, men vi har levert noen poenger vi mener det er verdt å vurdere, sier Hatlebrekke.

I Trondheim endte en liknende prosess i retten etter at Tide vant anbudet, men Hatlebrekke sier de ikke har tenkt så langt.

— Det vil jeg i hvert fall ikke diskutere i Bergens Tidende. Vi får være edruelige og forholde oss til resultatet, sier han.

«Prosessen burde vært bedre»

Administerende direktør i Nobina Norge, Stein Nilsen, vil også levere inn en klage.

— Dehar lagt vekk på feil faktum, og fikk poeng for standardutstyr blant annet, sier han til bt.no.

Nilsen sier at Nobina ikke har klaget på noen andre tildelinger de siste to årene.

— Tidligere har ikke kvalitet avgjørende, men detre tilbudene ligger relativt tett i pris. Da blir det et skjønn. Vi ankjenner dette er en vanskelig og komplisert prosess, men vi er avhengig av forutsigbarhet og at vi kan ha tillit til deskjønnsmessige vurderingene. Denneprosessen burde vært bedre, og Skyss må ta lærdom av det, sier han.

Vant seks - tapte fire

For Tide har anbudskonkurransene i Hordaland vært en berg- og dalbane. De har vunnet viktige kontrakter for eksempel i Bergen sentrum og Åsane, men har tapt Nord- og Sunnhordland til Nobina og nå altså Bergen Vest til Nettbuss.

— Vi har som ambisjon å bli et større busselskap. Som selskap har vi vunnet kontrakter i Danmark og Trondheim, så vi er ikke blitt mindre i volum. Men målet er å vokse, sier Hatlebrekke.

Fylkesrådmann Paul M. Nilsen sier at de har valgt ikke å underskrive avtale i påvente av klagene.

— Vi har bestemt oss for å avvente. Vi har romslig tid til kjøringen skal starte, sier han.

KLAGER: Administrerende direktør Jostein Hatlebrekke i Tide gir ikke opp Bergen Vest uten kamp.
THOMAS GANSTØE (arkiv)