I år lanserer verdens største plateselskaper sine betalingstjenester på internett, MusicNet og Pressplay. Tjenestene er viktige i utviklingen av nettsalg av musikk. Det er derfor en rekke sider som fortjener grundige undersøkelse, sier lederen for EUs konkurransetilsyn, Mario Monti. MusicNet og Pressplay ble annonsert i april. Begge tjenester blir etter planen lansert i løpet av sommeren. EMI, Bertelsmann (BMG) og AOL Time Warner står bak MusicNet. Sony og Vivendi arbeider med Pressplay. MusicNet har skrevet en teknologiavtale med Napster og RealNetworks, mens Pressplay skal være i samtaler med Microsoft.

EU-kommisjonen vil undersøke om virksomheten medfører konkurransehemmende avtaler. De fem store plateselskapene kontrollerer omlag 80 prosent av all musikk som gis ut.

— Ethvert samarbeid mellom de fem store selskapene er bekymringsfullt. Industrien skal få tilpasse seg den nye teknologien, men det må ikke skje på bekostning av forbrukerne, sier en talskvinne i EU ifølge Financial Times.

Gransker også DVD-priser EU har også startet en undersøkelse av de høye prisene på DVD-filmer i Europa. Kommisjonen har observert at prisen for DVD-plater ofte er langt høyere i EU enn i USA, og vil undersøke om filmselskapene driver konkurransehemmende virksomhet.

DVD-rapporten følger etter en undersøkelse av CD-prisene, som også ofte er dyrere i EU enn i USA. Det er uklart hvilke filmselskaper EU setter lupen på.(Origo)