Programvareselskapet vil bruke nye utgaver av det dominerende operativsystemet Windows og nettleseren Internet Explorer til å tvinge brukerne i retning av .NET-plattformen, hevder en gruppe grunnlagt av Microsofts konkurrenter, Procomp.

— .NET er et Microsoft Windows for internett. Microsoft vil gjøre nettet til en stor abonnementstjeneste fra selskapet og ta betalt for tjenester som nå er gratis, hevder Procomp.

Microsofts talsmann, Jim Cullinan, benekter påstandene og sier at konkurrentene bør komme med egne produkter i stedet for å klage.

Når brukerne starter det kommende operativsystemet Windows XP får de en pakke som inneholder nettleser, epost-program, medie-avspiller og et instant message- (direktemelding-) program. Applikasjonene i XP-systemet er bundet til hverandre som et 8-tall, og det er vanskelig for andre produsenter å konkurrere med programvare som ikke passer inn, sier president i Procomp, Mike Pettit, til Reuters.

Microsofts .NET-strategi er kjernen i datagigantens planer for hvordan databrukernes hverdag skal se ut om få år. Bill Gates lettet på sløret for selskapets nye teknologi på Comdex-messen i Las Vegas i fjor høst.

.NET skal gi databrukerne en enkel måte for utveksling av data mellom forskjellige elektroniske enheter, noe som gjør data-arbeid mer knyttet til internett enn til en stasjonær PC.(Origo)