— Jeg er redd færre aktører vil bety en dårligere deal for oss kunder, sier Michelle Jensen. BT treffer henne utenfor en av byens Ica butikker. Hun er ikke begeistret for Coops oppkjøp av Ica.

Mandag morgen ble det kjent at Coop Norge kjøper Ica Norge for 2,5 millarder kroner.

— Med så få aktører i dagligvarehandelen, blir det nesten det samme hvilken butikk man handler i. Utvalget blir jo det samme uansett, sier Jensen.

Hun håper at Coop vil beholde Ica butikkene, men skulle gjerne ønske seg en Coop butikk i Bergen sentrum.

- Kan bli noen begrensinger

Dersomoppkjøpet får tommel opp av Konkurransetilsynet betyr det atdet norskedagligvaremarkedet hovedsakelig vil bestå av tre aktører.

Fagsjeffor varehandel ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt, er likevel ikke bekymretfor at oppkjøpet skal hemme konkurransen i dagligvarebransjen.

-Vi vil fortsette å ha en god og sunn konkurranse i dagligvarebransjen i Norge. Vi vil fortsette å ha godt utvalg og lave priser, og jeg har ingen tro på at oppkjøpet vil endre på dette, sierhan.

Hanantar at oppkjøpet kan bety vansker for enkelteleverandører, men han mener likevel ikke at sluttkundene vil merke at man får færre aktører i bransjen.

Hantror at Konkurransetilsynet vil godkjenne oppkjøpet, men muligens med noenbegrensninger i områder med få aktører.

— Den blinde skal hjelpe den halte

IcaNorge har levert blodrøde tall de siste årene, og har i et forsøk på åbedre bunnlinjen lagt ned en rekke butikker samt omprofilert flere avIca-butikkene til Rimi-butikker.

Detsiste året har også Coop tapt terreng og slitt med å holde en stabilmarkedsandel.

-Når disse to slår seg sammen blir det litt som den blinde som skal hjelpe den halte over veien, sier Gisholt.

Haner spent på hvordan Coop nå vil strukturere butikkene.

-Ica Supermarked vil nok legges ned, og en del butikker vil sannsynligvis ogsåforsvinne. Samtidig kan oppkjøpet gi Coop tilgang til geografiske områder derde er svake i dag, sier han.

HverkenMagnus Salbu eller Espen Hjelmaas er ikke enige med Gisholt, og tror attvert imot at oppkjøpet vil bety dårligere utvalg og høyere priser.

— Det er synd hvis oppkjøpet betyr at ferskvarediskeneforsvinner ut av butikkene, mener Salbu.

— Det er vi forbrukere som til syvende og sist blir sittende igjen med en høyere prislapp, sier Hjelmaas.

LIKT UTVALG: Med færre aktører vil det nesten bli det samme hvilken butikk man handler i, mener Michelle Jensen.
Margit Bratlie Selsjord