— Dette har vært vårt mareritt, sier Italias miljøvernminister Corrado Clini i et intervju med avisen La Stampa, ifølge AP.

— Fartøyet har reservoarer med drivstoff, det er tung diesel som kan synke ned til sjøbunnen, og det ville være en katastrofe, sier Clini.

Ministeren beskriver et verst tenkelig scenario som at drivstoffet lekker ut i sjøen, ødelegger en eksepsjonell kystlinje og virker inn på livet i og ved sjøen.

Den 144.500 tonn tunge luksuscruiseskipet «Costa Concordia» kantret mot en klippe på østsiden av øya Giglio i Toscana i helgen.

Miljøministeren sier at risikoen fra et potensielt utslipp er "ekstremt høy", skriver BBC.

— Vi er klare til å gripe inn dersom det kommer et utslipp. Så snart som mulig vil bensinen bli fjernet fra skipet. Men vi må ta skipets ustabile tilstand med i betraktningen, understreker Clini.

Også Giglios ordfører Sergio Ortelli er bekymret. Ifølge ordføreren er det over 2300 tonn med drivstoff om bord på skipet.

- Det har ikke vært noen lekkasjer ennå, men skipet er en miljømessig tidsbombe, og vi overvåker situasjonen kontinuerlig, sier Ortelli.

Ifølge ordføreren starter de så snart det er mulig arbeidet med å blant annet pumpe drivstoff ut fra tankene på skipet.

Redningsoperasjonen innstilt

Mandag måtte redningsarbeidere brått avslutte redningsoperasjonen om bord på «Costa Concordia», da cruiseskipet begynte å skli, melder Sky News ved 12.30-tiden mandag.

— Vi ekauerte umiddelbart. Dette er noe vi har vært bekymret for. Vi må overvåke skipets stabilitet, og vi vet ikke når vi kan gjenoppta operasjonen, sier talsmann for operasjonen, Luca Cari, ifølge TV-kanalen.

Han forteller at ulykkesskipet har beveget seg ni centimeter vertikalt og 1,5 centimeter horisontalt. Hvis skipet sklir av klippen skal det være 100 meter ned til havbunnen.

Seks personer er nå bekreftet døde etter ulykken, etter at ytterligere en person ble funnet omkommet om bord på «Costa Concordia» mandag.

16 personer er fremdeles savnet etter at cruiseskipet gikk på grunn.

Både italienere, amerikanere og franskmenn skal være blant de som fortsatt er savnet.

- Alvorlig vurderingsfeil

Samtidig fortsetter kritikken mot den pågrepne kapteinen Francesco Schettino. Han har uttalt til journalister at han var den siste som forlot skipet.

Dette bestrides av imidlertid av aktor Francesco Verusio, som sier at kapteinen forlot skipet før passasjerene. Passasjerer har uttalt at de så kapteinen i en livbåt, dekket av et teppe, før passasjerene hadde forlatt båten.

Mens kapteinen nekter for å ha gjort noe galt, tror eierne av skipet, selskapet Costa Crociere, at han har begått feil.

«Det ser ut til om kapteinen gjorde vurderingsfeil som fikk alvorlige konsekvenser», heter det i en pressemelding fra selskapet søndag kveld, ifølge BBC.

«Ruten som skipet kjørte viste seg å være for nær kysten, og det ser ut til at hans avgjørelse under håndteringen av nødsituasjonen ikke fulgte Costa Crocieres prosedyrer, som er i tråd med, og i noen tilfeller, går lenger enn internasjonale standarder», mener selskapet videre.

Samtidig slår selskapet fast at deres egne sikkerhetsprosedyrer, som er i samsvar med internasjonale standarder, ikke ble fulgt da ulykken skjedde.

Både kapteinen og førstestyrmannen er pågrepet etter skipsforliset. De risikerer begge å bli tiltalt for uaktsomt drap og for å ha forlatt skipet før alle passasjerer var i sikkerhet. De skal heller ikke ha sendt nødsignal da skipet gikk på grunn.

Nær land

Italienske medier spekulerer nå på hvorfor cruiseskipet gikk så nær land.

Det italienske cruiseskipet oppgis å ha vært minst 6,4 kilometer utenfor kurs da det kjørte inn i klippene ved Giglio, ifølge The Daily Mail.

En av teoriene er at kapteinen ville vise fram det opplyste skipet for innbyggerne på øya Giglio.

Tidligere har andre kapteiner styrt skipet nær land. Under en episode i august gikk cruiseskipet nær land og fløytet med sirenene, og skal ha fått et brev fra øyas ordfører, skriver GiglioNews, ifølge AP.

Flere innbyggere på øya sier imidlertid til nyhetsbyrået at cruiseskipet under disse anledningene ikke gikk så nær land som da skipet kantret i helgen.

Kaos

Flere overlevende har fortalt om kaotiske forhold og dårlig informasjon fra mannskapet under evakueringen av skipet.

— Vi ble overlatt til oss selv, sier franske Isabell Mourgin, som er gravid og skadet ankelen da hun svømte i land.

Også en norsk kvinne fra Fredrikstad, som var på båten da den gikk på grunn, kom seg i sikkerhet.

«Costa Concordia» tilhører rederiet Costa Crociere, som eies av Carnival Cruises, et av verdens største cruiserederier med hovedkontor i Miami.