Søndag kveld bestemte A-pressen å selge sin eierandel i TV2 til danske Egmont. Dermed er Norges kommersielle allmennkringkaster fullstendig på danske hender. 2,1 milliarder var prisen Egmont måtte betale for A-pressens aksjeposter i selskapet.

På en pressekonferanse mandag formiddag forsikret de nye eierne at TV 2 kommer til å videreføre satsingen på sport, nyheter og underholdning.

Ansvarlig redaktør i Ukeavisen Ledelse, Terje Aurdal, er likevel ikke betrygget av signalene fra de nye, danske eierne.

– Næringsminister Trond Giske har et poeng når han antyder at det kan gå ut over nyhetsjournalistikken. Egmont kjenner ikke norske forhold like godt som norske eiere gjør. De kjenner markedet, men ikke samfunnet. Jeg er redd for at vi kan få flere programmer som ikke er midt i blinken for nordmenn, sier Aurdal til Aftenposten.

Han peker på at Egmont først og fremst er en kommersiell aktør, noe han mener kan påvirke innholdet på TV 2. – Egmont er i veldig stor grad et kommersielt selskap. Det kan ikke sammenlignes med tradisjonelle, redaksjonelle miljøer som Schibsted. Jeg frykter at nyhetsproduksjonen kan bli dårligere. Det er ikke aktualitet som er Egmonst sterkeste side. Det er underholdning de er best på.

Uklokt å satse på underholdning

Knut Kristian Hauger, redaktør i mediemagasinet Kampanje, tror ikke seerne kommer merke at TV2 har fått nye eiere.

– Det er ingen grunn til å frykte for nyhetsprofilen. Den satsingen er det TV2s nyhetsredaksjon som står for, og det har ikke vært noen signaler om at noe skal endres der. I TV2s avtale med staten står det også at de skal drive med nyhetsproduksjon. For Egmont vil det også være en uklok beslutning å kun satse på underholdning, når de senere skal være med å kjempe om danske TV2, sier redaktøren.

Danske TV2 neste?

Egmont skal ha vært interessert i den danske TV-kanalen TV2 i en årrekke. Men TV-kanalen er statlig, og har hittil ikke blitt lagt ut for salg. Det har likevel vært planer om å privatisere den statlige kanalen, og dette var et også et tema under høstens danske valgkamp. Men da de danske Socialdemokraterne kom i regjeringsposisjon, og veltet ti år med borgerlig styre, ble planene imidlertid lagt på is.

På tross av dette tror Knut Kristian Hauger at den danske staten vil selge danske TV2 innen et par år. Og da vil danske Egmont stå blant de første i køen, med sine skussmål fra norske TV 2. – Hvordan de håndterer eierskapet i TV 2 vil være en viktig faktor når de skal prøve å kjøpe danske TV 2. Hauger tror Egmont på sikt vil samarbeide med Bonnier på en rekke områder.

— De store nordiske mediekonsernene prater godt sammen for tiden. Svenske Bonnier og danske Egmont vil være sentrale i en felles nordisk TV-satsning som vi tror kommer, sier Hauger.

Større konkurranse

Redaktøren tror et stort, nordisk mediekonsern vil stå sterkere i konkurransen mot nye, digitale medieaktører, som Facebook og YouTube.

– I fremtiden kan vi få et TV 2 med økt konkurranse- og slagkraft. En felles nordisk aktør har flere fortrinn i konkurransen om sportsrettigheter, underholdningsformater og store Hollywood-produksjoner på det store, internasjonale tv-markedet. Det gjør at man konkurrere med nettsteder som YouTube, Google og Facebook.

Redaktøren i Ukeavisen Ledelse, Terje Aurdal, tror en fremtidig nordisk storaktør kan spisse konkurransen. Ikke bare mellom kanaler som NRK og TV2, men også mellom nordiske produksjonsselskaper.

– Som et stort nordisk selskap vil mye av programproduksjonen kunne foregå andre steder enn i Bergen. Norske produksjonsmiljø vil få et større marked, men de vil også få mer konkurranse. Det er en fare for at norske produksjonsmiljø vil tape, hvis de ikke er kommersielle nok.