Les også:

Hele flåten til John Fredriksen, med Frontline og Golden Ocean i spissen, har gode erfaringer med bevæpnede vakter på skipene utenfor Somalia og i Det indiske hav.

— Er risikoen høy, har vi bevæpnede vakter, sier teknisk direktør i Frontline, Olav Eikrem.

Selskapene som er leiet inn, er nøye vurdert både når det gjelder etikk og personale.

  • Piratvirksomheten utenfor Afrikas vestkyst går fra ille til verre. Nå fokuseres det sterkt på problemene rundt bevæpnede vakter. Temaet er vanskelig. Piratene er blitt kapitalsterke. Hvis de fleste skip bevæpner seg, vil piratene utstyre seg slik at de kan håndtere situasjonen. Det vil si at piratene i mye større grad benytter seg av våpen, sier administrerende direktør Georg Scheel i Nordisk Skibsrederforening til Aftenposten.

Nordisk Skibsrederforening fungerer som advokatkontor for norske og skandinaviske rederier. Antall saker er stadig økende for de rundt 20 advokatene som holder til på Frogner i Oslo. Saksmengden øker ikke bare på grunn av etterdønninger etter finanskrisen, men også spesielle saker som piratvirksomhet står høyt på dagsordenen.

Problemene er mange. Noen land godtar ikke bevæpnede vakter på skip, blant dem Sør-Afrika. Det gjelder selv om de er om bord på skip som bare skal legge til i sørafrikansk havn for å fylle bunkers.

Mange land aksepterer ikke væpnede vakter i transitt på sitt territorium. Skal du ha dem om bord, må du går til spesielle havner.

Må være underlagt kapteinen

Den Norske Krigsforsikring for Skib har kommet med anbefalinger.

— Vaktene skal ikke skyte for å drepe, men må fyre av varselskudd først. Men det kan være vakter som ser pirater overalt. Det er ikke tvil om at det er en del useriøse aktører blant vaktselskapene, sier Scheel.

Han understreker at de bevæpnede vaktene alltid må være underlagt kapteinen om bord.

Scheel påpeker at det er et dilemma å godta bevæpnede vakter på skip i forhold til de svært strenge regler som ellers gjelder på land.

— Hvordan kan problemet med pirater løses?

  • Hvis piratene blir så sterke at de stopper frakten av olje fra Den Arabiske Gulf, vil verdenssamfunnet sette inn tungt skyts i form av kraftige militære innslag. I dag dreier problemet seg stort sett om transportkostnader, for å være kynisk. Å la skip gå i konvoi, er dyrt, men ganske effektivt. Det er ikke så mange skip som blir tatt at det stopper handelen, sier Scheel.