— Hvilken sild var det jeg likte best igjen?

En kunde har blitt fysen på smaken fra havet – nå gjelder det bare å balansere den ferske sildekunnskapen fra salgsbordet og over til ganen.

— Denne er perfekt for å nytes med poteter og rømme, forteller salgskokk Inge Iden overbevisende, og den fornøyde kunden tar med seg ett glass fra medgründeren i Kokken Bom.

Reklame i butikk

Selskapet, med sitt navn som er "enkelt å huske og ble valgt som en spøk", lever av å reklamere for matleverandørers produkter i butikk.

Det står i motsetning til hvordan bransjen ellers opererer. De fleste matleverandørene har egne salgsteam eller leier inn tjenester fra spesialiserte vikarbyrå, forteller Iden.

Selv er ikke han og konen interesserte i å vokse.

Faste kunder

— Vi kunne sikkert hatt flere i arbeid enn oss selv og våre to deltidsansatte, men vi prøver å balansere det. Mye arbeid generer bare mer kontorarbeid, sier Iden.

— Men det har gått veldig bra og det går an å leve fint med det, sier Iden, som startet selskapet sammen med konen Anne Mette for drøye fem år siden.

Selv om de er små, er det likevel stor trafikk for Kokken Bom i Bergen om omegn.

Fullt kjøkken

På kundelisten står flere store merkevarenavn og smaksprøvene varierer fra eksklusiv salma-laks til pizza tuftet på tyske oppskrifter.

En monoton arbeidshverdag blir det i alle fall ikke, mener Iden.

— Det krever mye planlegging og forberedelser. Men det er artige utfordringer og i butikkene har vi med oss alt vi trenger av utstyr.

Kniver, pizzaovn, bord, stekeplater – alle nødvendigheter, hvis nødvendig.

Varene har leverandørene solgt inn på forhånd, og Kokken Boms rolle er å representere produktene og få folk til å kjøpe dem.

Gratis gleder

Men noen gidder aldri det, forteller Iden, og unnskyldningene til gratispassasjerene blir tynnere for hvert eneste besøk.

— De spør oss, "så hva har vi her, da?". Og da må vi jo svare at det er det samme som du fikk de syv andre gangene du var her i dag, sier Iden, og humrer.

— Men det gøyeste med jobben er å treffe folk og diskutere mat. Lokalmat er spesielt hyggelig å tilby, det er alltid noen som kjenner noen som driver med kortreist mat, sier han.

Selv om maten skulle falle i smak, er det en kjensgjerning at nordmenns matvaner kan være vonde å vende.

Da er det ess i ermet at presentasjonsformen er direkte og personlig, mener Magne Supphellen, merkevareekspert ved Norges Handelshøyskole (NHH).

- Effektivt salg

— Matpresentasjonene avbryter den rutinepregede handleruten gjennom butikken, og folk blir nærmest tvunget til å ta stilling til produktet der og da. Det er mye lettere for produsentene å få kundene til å prøvesmake når man blir utfordret slik, sier han.

Da gjelder det å overbevise kundene – få dem til å lukte, smake og prøve nye ting.

Nordmenns innkjøp i matbutikken er ofte vanestyrt, særlig på ukedagene, forteller Supphellen.

— Derfor handler det om å utfordre konsumentene og trenge gjennom gamle rutiner. Folk må faktisk vurdere å prøve noe ukjent, og lykkes man, kan det ha en veldig positiv effekt på salget, sier merkevareeksperten.

Higen på å lære

Men gratisprøver til sides – nordmenn er blitt stadig mer opptatt av gastronomiske gleder, forteller Iden fra Kokken Bom

— Nå er folk mer interesserte i hvordan maten blir laget enn da vi begynte. De ser på matprogrammer som Hellstrøm og lurer på hvordan man skal lage mat. Og ser de en kokk så spør de bare!, sier Iden.

Det er også positivt for kundene til Kokken Bom.

En av dem som har brukt det lille selskapet siden starten er Tine.

Viktig salgsform

— Kokken Bom er gode representanter. De er utdannet kokker og det er vi opptatt av, for først og fremst må demoene være ordentlige, sier salgssjef i Tine på Vestlandet, Eirik Vonheim.

Selv om meierigiganten har et eget team med salgskremmere, leier de inn tjenester ved behov.

I Hordaland holder Tine mellom 15 og 20 demonstrasjoner i uken.

— Det er for å vise og informere om produktene våre direkte til forbrukerne. Vi kommer med mange nyheter gjennom et år, og det er ekstra viktig å opplyse forbrukerne om hvordan disse produktene smaker og hvilke egenskaper de har, sier Vonheim.

Ingen ekstra prosenter

Men hvor mye ekstra salg som Kokken Bom faktisk klarer å bidra til, slår ikke ut i økt inntekt.

Selskapet kjører fastprislinje for demonstrasjonstjenestene sine – uansett hvor mye kunden selger av produktene.

— Vi forsøker alltid å gjøre en best mulig jobb, og det blir en intern konkurranse om å selge mest mulig, sier Iden.

doc5ylsksgki0l7b7jmgrh.jpg
Rune Meyer Berentsen