VI HAR ALLEREDE fått beskjed om at fremtiden er høydefinert, og at krystallklare bilder og digitale signaler kommer til å lamme oss med sin detaljrikdom. Det ingen klarer å enes om derimot, er hvor herligheten skal komme fra.

Det bygges digitale bakkenett, og kriges mellom hd-dvd (høydefinisjons-dvd) og blu-ray. Elektrosjappene selger harddiskopptakere som holder styr på hele tv-kvelden.

Midt oppi dette annonserte Janus Friis og Niklas Zennstrøm, to av hovedmennene bak nyskapende innovasjoner som Skype og Kazaa, at de var gått under jorden. Beskjeden var at de holdt på med nok et hemmelig og revolusjonerende prosjekt.

Nylig stakk de hodene frem igjen.

PROSJEKTET ER foreløpig gitt kodenavnet «Venice», og er kun tilgjengelig for enkelte utvalgte forhåndstestere, men funksjonaliteten er i stor grad på plass.

«Venice» er kort sagt en ny måte å distribuere film og serier på, litt som en ny type tv-kanal. Ser man derimot nærmere på «Venice», er det kanskje spydspissen i en revolusjon som kan endre både fjernsyn og internett slik vi kjenner det. Selv er bakmennene kledelig beskjedne i forhold til egne forventninger. Janus Friis sier:

– Det er egentlig ganske enkelt. Vi prøver å sette sammen det beste fra tv og det beste fra internett. Vi mener tv er et av de mest kraftige og engasjerende mediene noensinne.

Folk elsker tv, men de hater det også. De elsker fortellingene, rikdommen og kvaliteten, men de hater det lineære, og mangelen på valg. Og enkle ting som søk ¿

SALG AV HARDDISKOPPTAKERE og dvd-bokser med tv-serier kan indikere at Friis har et poeng. Han har også sitt å si om det evige problemet med mange kanaler:

– 500 kanaler, men ingenting på tv. Det er det vi vil gjøre noe med.

Måten de vil gjøre det på er ikke veldig overraskende eller uforståelig på noe vis. På samme måte som verken Kazaa eller Skype egentlig representerte noe helt nytt, vil «Venice» forsøke å sette sammen kjent teknologi på en god måte, og treffe på rett tid i forhold til et økende behov eller forventning blant forbrukerne.

Systemet blir basert på at man laster ned en liten programsnutt til en pc, som dermed utgjør tv-apparatet. Ved hjelp av p2p-teknologi, foreløpig best kjent fra nedlastingsprogrammer, får man muligheten til å streame sendinger (motta og se uten å laste ned og lagre). Kvaliteten beskrives foreløpig som nær hd, og det arbeides nå med å få innholdsprodusentene med på lasset. De samme som leverer programmer vanlige tv-kanaler skal levere til «Venice» Målet er at det du kan se på vanlig tv, også er tilgjengelig her.

Forskjellene fra tv er at i «Venice» har man systemer for anbefaling, meningsytring, stemmegivning, søk og – ikke minst – du kan se det du vil akkurat når du vil se det. Vel å merke med reklame. Friis ligger ikke skjul på at det hele er lagt opp med tilbyderne i tankene.

Siden innholdet ikke blir lagret på datamaskinen, er faren for piratkopiering liten. I tillegg har man lagt til rette for reklamesendinger i akkurat like god kvalitet som resten av sendingen.

DEN STORE UTFORDRINGEN, ved siden av det teknologiske ved å sende film av teknisk toppkvalitet til millioner, blir å få innholdsprodusentene til å satse på denne formen for distribusjon. På forbrukersiden blir spørsmålet om vi er villige til å se tv på, eller via, en datamaskin.

Samtidig er «Venice» ikke alene i dette markedet, Apple lanserer sin Apple-tv, Xbox har presentert ip-tv, og flere andre er på vei inn med liknende løsninger. Allerede finnes en heller luguber variant i TVnoo for eksempel, men disse har uklare rettighetsklareringer. Det er definitivt duket for en rotterace om seerne.

Felles for dem alle er at tv-bildene er i ferd men å bli flyttet over til internett, og det er ikke sikkert alle er like begeistret for det.

I OKTOBER I FJOR satt bredbåndleverandør NextGenTel en sperre på nedlasting fra NRKs nettsendinger. Begrunnelsen var at NRKs innhold brukte så mye båndbredde at NextGenTel var redd de måtte bygge ut linjenettet sitt. Om ikke NRK ville være med å betale regningen, ville NextGenTel passe på at linjene ikke ble overbelastet.

Diskusjonen endte med at NextGenTel foreløpig ga opp, men dette vil nok ikke bli siste ord i saken. Debatten har allerede pågått en stund iblant annet USA, og dreier seg i veldig stor grad om hvor regningen for økt nettrafikk skal sendes.

Med stort gjennomslag for ip-tv vil trafikken på nett øke enda mer. Tilbydere som Friis og Zennstrøm slipper unna distribusjonskostnadene, men noen må betale for oppgradering av linjenettet. Om regningen ender hos tv-distributøren, linjeleverandøren eller forbrukeren gjenstår å se.

KILDER: www.businessweek.com, www.theveniceproject.com, www.janusfriis.net, www.arstechnica.com