Onsdag la Marine Harvest, verdens største produsent av oppdrettslaks, frem selskapets andre kvartalsrapport for 2014. Her blir det franske markedet for detaljhandel utpekt som en av de store utfordringene fremover.

— Det franske markedet er fremdeles en utfordring for oss, slår rapporten fast.

Lave forventninger

Populariteten for norsk laks i Frankrike stupte i fjor høst da en TV-dokumentar som var svært kritisk til norsk oppdrettslaks ble vist for millioner av franske TV-seere. Og en råvarepris som har vært høy helt frem til i sommer har vært med på å bidra til at eksportvolumet også har gått ned i 2014. Volumet for norsk laks eksportert til Norge i perioden januar til juli sank fra like under 60 tusen tonn i fjor til like over 53 tusen tonn i samme periode i år. Men tall fra Norges sjømatråd viser en verdiøkning på rundt 25 millioner kroner så langt i år, grunnet høye laksepriser.

Marine Harvest er ifølge deres siste kvartalsrapport bekymret for fremtiden når det gjelder norsk laks i Frankrike.

— Utsiktene for den franske økonomien gjør at vi forventer at laksemarkedet vil forbli en utfordring, heter det i rapporten.

Fersk laks tilbake 20 prosent

— Den totale importen av røykt laks i Frankrike har gått ned med 15 prosent og fersk laks har gått tilbake med 20 prosent sammenlignet med i fjor. Det er betydelig. Det har stor betydning da Frankrike er et stort marked for norsk laks, sa Marine Harvests konsernsjef Alf Helge Aarskog under sin presentasjon av kvartalstallene onsdag.

BT har siden onsdag forsøkt å få en kommentar fra Aarskog eller markedssjef Ola Brattvoll, uten hell.

Maria Grimstad de Perlingi, Norges Sjømatråd, Frankrike, Paris.jpg
YNGVILD GOTAAS TORVIK

Optimistisk sjømatråd

Norges sjømatråds fiskeriutsending iFrankrike, Maria Grimstad de Perlinghi, mener de høye lakseprisene er årsaken og at det franske markedet er spesielt prissensitivt.

— Frankrike er i en tøff økonomisk situasjon, noe som viser seg i nedgang i konsumet av blant annet sjømat og kjøtt, også laks. Laksen har hatt en høy pris over relativt lang tid, og dette resulterer i redusert kampanjetrykk ute i butikkene, sier Grimstad de Perlinghi.

Hun er optimistisk siden prisene går ned og volumet i Frankrike er på vei opp igjen.

— Vår vurdering er det er potensial i det franske markedet. Som nevnt er prisene i ferd med å moderere seg, og det vil komme økt kampanjetrykk. Kombinasjonen av en lavere pris og sterkere synlighet gjør at den positive tendensen de siste ukene etter all sannsynlighet vil befeste seg i Frankrike i høst.