Les også:

— Det kommer nye og spennende serveringssteder, mens de fleste av de eksisterende restaurantene og kafeene blir bygd om og får endret mattilbud. Den omleggingen vi nå står overfor er strengt tilpasset de behov og krav et moderne, reisende publikum stiller, sier Morten Solberg Nilsen til Aftenposten.

Han er administrerende direktør i den norske avdelingen av SSP The Food Travel Experts, firmaet som står for det meste av matservering, barer og kioskhandel på Oslo Lufthavn.

SSP har nå sikret seg gigantkontrakten med å drive over 30 serveringssteder og kiosker på OSL de neste fem årene. Kontakten er verdt 3.6 milliarder kroner, og betyr at selskapet må øke antall ansatte fra 700 til 800 personer på OSL.

Kontrakten er en av de største flyplasskontraktene SSP har i verden på servering og selskapet skal investere over 70 millioner norske kroner for å forbedre servicetilbudet.

Med ny kontrakt lommen kan Solberg Nilsen overfor Aftenposten avsløre betydelige endringer i serveringstilbudet for flyplassens 20 millioner reisende. Blant annet dette:

  • I avgangshallen vil den franskinspirerte bakeribedriften United Bakeries rykke inn og forhåpentlig fordrive pølselukten med duften av ferske bakevarer og nye matretter. Kafeen vil få et tydelig franskpreg, og dekorert med franske antikviteter, og være ferdig innen jul i år.
  • På utenlandsavgangen åpner nok en fransk nyvinning, det prisvinnende brasseriet Le Grand Comptoir som vil få både en kafédel og en del med bordservering med egen à la carte-meny. Dette brasseriet fins i dag bare i Frankrike og i USA og har plukket internasjonale matpriser for sin kvalitet.
  • Det jobbes med å få på plass en internasjonal sushikonsept, dette er ikke klart ennå.
  • I tillegg lansere en rekke nye egne og internasjonale utsalgssteder, det blir endringer på nesten alle de 30 serveringsstedene og kioskutsalgene på Gardermoen. Solberg Nilsen er klar over at mange kritiserer OSL for å være en flyplass som ikke serverer annet enn kjedelig og dyr mat:Vi har en annen mattradisjon enn for eksempel danskene og svenskene. Mens Arlanda og Kastrup har flere typiske restauranter som gjenspeiler det faktum at disse landene bl.a. serverer varm lunsj, liker nordmenn en raskere servering og gjerne i form av baguetter. Det bekrefter også spørreundersøkelser som er foretatt blant de reisende, mener Solberg Nilsen.
  • Han mener nordmenn reagerer mot restauranter med hvite duker som han mener betyr at serveringen både tar lang tid og at det er dyrt et dyrt spisested.For dem som oppholder seg litt lengre på flyplassen, mener han det nye restauranttilbudet skal dekke behovet. Når det gjelder prisnivået mener han at Gardermoen tåler sammenligning med prisnivået på tilsvarende kvalitet på restaurant og kafé i Oslo sentrum.Nyhetene som vil bli lansert fremover mener jeg skal imøtekomme de krav som stilles fra reisende på et stadig større internasjonalt rutenett på OSL, sier Solberg Nilsen.
Her, ovenfor taxfree-butikken, skal det nye franske brasseriet ligge.
Uglum Morten