Se bilder fra Norwegians historie øverst i artikkelen.

17. april 2002 kunne Aftenpostens lesere få med seg følgende artikkel på avisens økonomisider:

«Flyselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) planlegger et lavprisselskap som skal konkurrere i Norge mot SAS og SAS-kontrollerte Braathens og Widerøe»

Det var den spede starten på det som skulle vise seg å bli et luftfartseventyr uten like. Selskapet hadde siden 1993 flydd lokalruter på Vestlandet med små Fokker 50-maskiner, men nå var de klare for å kjempe på det nasjonale markedet.

Slik ser flyparken til de største flyselskapene i Europa ut i lys av Norwegians gigantordre. Tallene er hentet fra planespotters.com.
GRAFIKK: ATLE BRUNVOLL

Stor risiko

Noen år før — i 1998 - hadde lavprisselskapet Color Air prøvd seg på det samme med svært dårlig utfall. Selskapet klarte ikke konkurransen med SAS og daværende Braatens, og slo seg selv konkurs etter bare 13 måneder. Resultatet ble et tap på nærmere en halv milliard kroner. Det var med andre ord en farlig bransje å satse i, og Norwegian slet lenge med å finne investorer som ville bli med på risikoen.

- Hvis vi ser på utviklingen til SAS i det norske markedet, har trafikktallene sunket med mellom 10 og 15 prosent de siste to månedene. Fallet i aksjemarkedet gjør det ikke noe lettere å finne investorer, sa Finn Bjarke Petersen i Nordea Securities til Dagbladet i 2002.

Tidligere styreformann og Braatens-aksjonær Per G. Braathen var heller ikke spesielt positiv den gang.

— De har jo innrømmet i avisen at de ikke engang har klart å hente penger til de nødvendige investeringer, de starter uten nødvendig kapital. At de kan overleve særlig lenge uten den egenkapitalen de selv sier de trenger tror jeg ikke noe på, sa han i 2002. ## Fikk investorer

Men omtrent samtidig som selskapet skulle gå i gang med flyvningene, kom investorene på banen. 1. september 2002 klokken 06.58 lettet det første Norwegian-flyet i ordinær rute fra Tromsø lufthavn.

Ved utgangen av 2002 hadde lavprisselskapet syv fly i ordinær trafikk, en omsetning på 386 millioner kroner og et negativt driftsresultat på 71 millioner kroner.

Året etterpå ble Norwegian børsnotert, og selskapet fikk en god start. Markedet sendte aksjekursen oppover, og samtidig var selskapets lavprisbilletter populære hos kundene. Allikevel var det først i 2005 at Norwegian-sjef Bjørn Kjos med sitt sedvanlige smil kunne presentere et lønnsomt år for selskapet.

Vokser raskt

Med 14 fly i drift, en omsetning på 1,9 milliarder kroner og et resultat før skatt på 37 millioner kroner var Norwegian på vei til himmels.

Syv år senere har Kjos større grunn enn noen gang til å smile. 2010-resultatet viser en omsetning på 8,5 milliarder kroner fra en flåte på 53 fly og et resultat på 212 millioner kroner.

Og nå skal altså Norwegian bestille 127 fly — noe som vil sende selskapet opp i topplisten over Europas største flyselskap.

Se hele Norwegians historie i faktaboksen til høyre.