På et bilde tatt i oktober 2007, brukt i en rekke annonser for personbiler fra Volvo, vises en smilende Carolyn Giles (30) sittende i passasjersetet på en bil. Men bildet får ikke lenger Giles til å smile.

— Jeg fikk 2000 dollar for at Volvo skulle kunne bruke bildet ubegrenset i forbindelse med S40-modellen, forteller Giles til ABC News.

Sist vinter oppdaget Giles at bildet av henne også ble brukt til å markedsføre Volvo V50.

«Volvo eller andre har ingen rett til å bruke saksøkerens bilde til noe annet enn Volvo S40», heter det i søksmålet.

Biler, ikke eskortepiker

Så dukket bildet av henne opp i annonse etter annonse i minst 25 ulike land. Bildet skal være brukt i svært mange sammenhenger, som leiebiler, karriéreveiledning og turisme, helt uten Giles' samtykke. Bilutleiefirmaet Hertz har til og med brukt bildet i et dokument (Hertz Standards of Business Conduct, side 19) sendt inn til amerikanske myndigheter.

«Det mest støtende er at saksøkers bilde er brukt av de saksøkte for å fremstille henne som en mulig eskorte, med ekstremt seksuelle og upassende sammenhenger og antydninger som «tilbring natten med en valgfri svensk modell» ved siden av saksøkers bilde», skriver Giles i søksmålet.

Følg Aftenposten Økonomi på Facebook!

Volvo har i en uttalelse svart at dette var et ordspill og at «de «sexy svenske modellerne» var biler, ikke eskortepiker», ifølge ABC News.

Den aktuelle annonsen, som er knyttet til en fest i regi av sjekkenettstedet og sponset av Volvo, er lagt ved søksmålet.Mot slutten av annonseteksten heter det at «sexy svenske modeller i alle former og størrelser, i form av fire spektakulære Volvo-biler, vil være tilgjengelig for å ta deg rundt i byen».

Måtte lese to ganger

Giles kjøper ikke forklaringen om at det var et ordspill.

— Jeg måtte virkelig, virkelig se gjennom annonsen minst to ganger før jeg forsto det, sier hun, ifølge ABC News.

Giles har saksøkt Volvo, Hertz og modellbyrået hennes, med det passende navnet Ford Models, for til sammen 23 millioner dollar. 3 millioner fra modellbyrået og 20 millioner fra Hertz og Volvo, i tillegg til det de måtte ha tjent på å selge bildene.

— Selv om jeg ikke sitter igjen med noe, vil jeg være fornøyd hvis bransjestandarden endres og at folk begynner å gjøre det de skal gjøre, sier hun til ABC News.