En leilighet i Hovinveien på Hasle er for tiden til salgs, og eiendomsannonsen er spekket med detaljert informasjon om dem som bor i nabolaget.

Hva tjener naboene? Hvor mange har giftering? Hva slags TV-programmer, fritidsinteresser og bil har de?

— Avliver myter

Eie Eiendomsmegling er et av flere firmaer som bruker denne informasjonen hyppig i annonsene sine.

— Det er et bevisst valg. Dette er en kuriositet som det er morsomt å få med seg når man er på boligjakt og lurer på hvordan folk i området er. Det avgjør vel ikke om man kjøper eller ikke, men noe mange synes det er spennende å få med seg, oppsummerer Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eie Eiendomsmegling.

Eiendomsmegler Magne Blindheim i Eie mener nabolagsprofilene gir viktig informasjon.

— Veldig få av dem som bor på Vinderen kommer derfra. Det er interessant å se hva de som bor i området man skal kjøpe bolig i, er opptatt av, sier Blindheim, som mener nabolagsprofilene er med på å avlive myter om folk i et område.

Passer ikke til alle

Nabolagsprofiler med livsstilsbeskrivelsene ble lansert i fjor høst.

Dette er en kuriositet som det er morsomt å få med seg når man er på boligjakt og lurer på hvordan folk i området er.

Eiendomsmeglerne kan kjøpe ulike info-pakker om nabolaget fra Finn Eiendom.

En pakke kan inneholde opplysninger om bl.a. avstand til skole og offentlig transport.

Andre mer omfattende pakker har med opplysninger om livsstilen i nabolaget.

Opplysningene blir satt sammen av Eiendomsprofil, som er et datterselskap av Finn.no.

Ifølge daglig leder Petter Nyborg i Eiendomsprofil er livsstilsbeskrivelsene basert på offentlig statistikk, i hovedsak fra Statistisk sentralbyrå, samt spørreundersøkelser fra TNS Gallup om holdninger, forbruk, medievaner osv. Befolkningen er delt inn i 13 ulike grupper.

Men hvor treffsikker er informasjonen?

— Livsstilsbeskrivelsene gir et robust bilde av stereotypen som bor i området. Vi har valgt ut de dataene hvor gruppen skiller seg mest fra snittet for Norge. Dette er gjort for å gi liv til den gruppe og passer selvsagt ikke til hvert individ, sier Nyborg.

Følg Aftenposten Bolig på Facebook

Aftenposten og Finn.no er en del av Schibsted-konsernet.