Det er Havforskningsinstituttet i Bergen som er ansvarlig for prosjektet, og Rolls-Royce Marine har tegnet det.

Økte kostnader

— Forsinkelsen er beklagelig, men vi får dessverre ikke gjort noe med det, sier administrerende direktør for Havforskningsinstituttet, Tore Nepstad.

Han opplyser at dette også medfører visse kostnadsøkninger.

— Men de økte utgiftene går ikke utover de rammene på 1,4 milliarder kroner vi har fått bevilget fra Stortinget. Hadde de gjort det måtte vi gått tilbake til Stortinget med saken, sier Nepstad.

Uenighet

— Det har vært en uenighet mellom oss og verftet om kostnadsøkninger knyttet til kontrakten. Det hadde vi en runde på i høst, og endte opp med en viss kompensasjon til Fincantieri, men ikke av en slik størrelse at det går utover rammene for prosjektet, sier Nepstad.

— Ellers vil forsinkelsen bety at vi kommer ti måneder senere i gang med oppgaver vi har planlagt for det nye fartøyet, sier han.

Plass til 40 forskere

«Kronprins Haakon» blir et av verdens mest avanserte forskningsfartøy, bygget for polare strøk. Skipet er konstruert med stålplater som er tre ganger så tykke som på et vanlig fartøy, og baugen på skipet er veldig rund. Skipet kan bryte seg gjennom is som er 1,5 meter tykk, og er innredet med alle typer instrumenter for marin forskning, både i islagt og åpent farvann. Skipet skal bemannes av et mannskap på 15 og ha plass til 40 forskere og studenter.

Skip fra Spania

Fincantieri i Genova som bygger skipet er et av verden største skipsverft, som har spesialisert seg på bygging av med mye avanserte teknologisk innhold.

Norsk Polarinstitutt vil eie skipet på vegne av den norske stat, mens Havforskningsinstituttet skal drifte skipet.

Instituttet har også ansvar for et annet forskningsfartøy som er under bygging i Spania. Det er forskningsfartøyet Dr. Fridtjof Nansen, som skal være klar for levering i august neste år.

— Dette skipet vil bli levert i rett tid uten overskridelser, sier Nepstad.