Begrunnelsen er at overvektige krever mer drivstoff og ofte flere seter ved flyreiser, samtidig som antallet overvektige utgjør en stadig større del av befolkningen, skriver Dagbladet.

I det gjeldende systemet fordeles ekstrautgiftene for de overvektige passasjerene på alle reisende.

Bhatta lister opp tre muligheter for skattlegging. Alternativ en er et system med kilopris, der en person på 120 kilo betaler dobbelt så mye som en på 60. Alternativ to er basert på en fastpris der de over og under «normalen» enten får påslag eller rabatt. Eventuelt kan billettprisene deles inn i tre vektklasser: lett, normal og tung.

Forskerens tanke er at passasjeren selv oppgir egen vekt ved kjøp av billetter. Dette skal ifølge Bhatta kontrolleres ved hjelp av stikkprøver på flyplassen.

— Ifølge mine funn er dette mulig, men det må utredes ytterligere. Dette er kontroversielt. Noen vil nok kalle det en dum idé eller si at den er diskriminerende, sier Bhatta til avisa.

SAS på sin side er godt fornøyd med dagens system.

— Dette er nok ikke en aktuell problemstilling for oss. Tanken er fjern, sier kommunikasjonsrådgiver i SAS, Tormod Sandstø.