Hva synes du om forsikringsselskapets rekrutteringskampanje? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken!

«Pappa savnet. Pappan min har mørk dress og kofert og veldig blanke sko. (…) Han går veldig tilig og komer hjem veldig sent og snaker mye i mobil.»

Slik begynner teksten på en av to versjoner «savnet»-plakater som er hengt opp rundt omkring i hele Oslo. Teksten er skrevet med kulepenn og barnslig håndskrift, bildet viser en mann som smiler.

Det eneste hintet man får om hvem som har skrevet plakaten, er et mobilnummer.

All markedsføring skal utformes slik at man tar hensyn til barn og unge. De tar ofte ting bokstavelig, og blir lettere villedet og skremt.

— Skal tydelig fremstå som reklame

Det er imidlertid ikke et barn som har skrevet teksten, men ledelsen i forsikringsselskapet Help som har strukket grensen langt for å fange oppmerksomheten til en rekrutteringskampanje.

Selskapet opplyser at det ønsker å rekruttere nye medarbeidere ved å vise at en jobb i Help fint kan kombineres med familieliv.

Mye tyder på at de har gått for langt, ifølge Anna Charlotte Amdal Neumayer, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerombudet.

Hun sier at ombudet ikke har vurdert saken formelt, men viser til at all markedsføring ifølge loven tydelig skal fremstå som det det faktisk er – reklame.

- Forbrukerne skal aldri behøve å lure på om noe er reklame eller ikke, slik det kan tyde på at man lett gjør her. Det skal også tydelig komme frem hvem som står bak reklamen, sier Amdal Neumayer til Aftenposten.no.

Hun understreker at også synligheten spiller inn. Det er annerledes om det står en liten notis i en avis, enn om det henges opp i underkant av 2000 plakater, slik forsikringsselskapet har gjort.

Har du tips om denne saken? Send oss en e-post!

Skal beskytte barn og unge

Amdal Neumayer sier markedsføringsloven også skal beskytte barn og unge.

- All markedsføring skal utformes slik at man tar hensyn til barn og unge. De tar ofte ting bokstavelig, og blir lettere villedet og skremt, sier Amdal Neumayer.

- Smakløst og spekulativt

På Twitter og Facebook har flere skrevet innlegg om de to reklameplakatene. Ingrid Ulfsby og Cathrine Nilsen var to av dem som stusset da de gikk forbi en savnet-plakat onsdag morgen. De synes ikke noe om måten forsikrnigsselskapet går frem på. — Dette er smakløst og veldig spekulativt. Hvis det faktisk er barn som aldri ser foreldrene sine, er det alvorlig å spøke med, mener Ulfsby.

— Dessuten skal man vel betale for reklameplass. Kontrakten med mottageren er ikke på plass, og vi som ser plakatene er ikke med på spillet. Det gjør plakatene enda mer spekulative, synes hun.

- Gjort med glimt i øyet

Advokat Dag Are Børresen i Help forsikring sier han kan forstå at noen opplever det negativt, men sier Help står inne for kampanjen.

- De stedene vi har fått negative reaksjoner, har vi tatt ned plakatene. Vi har blant annet fått henvendelse fra en skole, som selv tok ned plakatene. Vi har imidlertid fått langt flere positive enn negative tilbakemeldinger, også fra skoler, sier Børresen til Aftenposten.no.

- Hvordan tror dere barn på vei til skolen oppfatter plakatene?

- Vi tror de vil få en god forklaring når de spør voksne. Denne kampanjen er gjort med glimt i øyet. Tanken bak er at vi ønsker fokus på balansen mellom jobb og familie, slik at foreldre skal få tid til å være sammen med barna sine.

- Men tanken bak er vel først og fremst å få mye gratis oppmerksomhet?

— Det er bevisst fra vår side at vi har hengt dem opp på lyktestolper og der det er naturlig med slike type annonser. Vi ser at gode kandidater også er opptatt av en balanse mellom hjem og jobb. Vi kan tilby en attraktiv arbeidsplass, men våre ansatte skal også få tid til et liv utenfor, sier Børresen.

Den andre versjonen starter med spørsmålet «Har du sett mamman min?»