Veivesenet anslo for fire år siden prisen for å ta igjen forfallet på veinettet til 18 milliarder kroner. I statsbudsjettet som ble lagt fram sist mandag, er prislappen anslått til mellom 35 og 45 milliarder.

— Dette handler om resultater. Da er budsjettøkning i kroner og øre uinteressant. I gjeldende transportplan har regjeringen lovet å stanse etterslepet. Men omfang og kostnader for vedlikehold er blitt dyrere. Vegvesenet har varslet regjeringen om behovet for mer midler for å stanse forfallet uten at dette er fulgt opp, sier næringspolitisk direktør Vilrid Femoen i OFV til Aftenposten.

Statssekretær Lars-Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet sier det blir galt å sammenligne tallet fra 2008 med anslaget fra årets statsbudsjett. Bartnes sier regjeringen har gitt Vegvesenet mer penger til å stanse forfall enn det ble bedt om, og nevner blant annet at drifts- og vedlikeholdsbudsjettet er på et nivå som gjør at standarden på veidekke opprettholdes.

— Dette tilsier en videre reduksjon i etterslepet, men dette vet vi først med sikkerhet i ettertid, sier han.

Behovet for fornyelse i tunnelene er imidlertid langt større enn tidligere antatt, understreker han.