De fleste som lot seg friste av nettbutikkenes juletilbud, gjorde likevel mesteparten av sine julehandler i virkelige butikker, avslører undersøkelsen fra Pew Internet & American Life Project.

— Før jul var amerikanere langt mer tilbøyelig til å bruke nettet til sosiale enn kommersielle formål, sier Lee Rainie, leder av Pew-instituttet. 53 prosent av de spurte sendte elektroniske hilsner til venner og familie, mens bare 24 prosent handlet gaver på nettet.

Studien inneholder flere varsko for nettbutikkene, sier Rainie, til tross for at antallet netthandlende antakelig øker med mengden nettbrukere. Kun 21 prosent av de som kjøpte gaver på nettet sier de handlet mesteparten eller alle elektronisk. 52 prosent oppgir at de kun kjøpte "noen få" gaver på nettet.

Andelen som søkte etter gavetips på nett er derimot langt større. 45 prosent av de spurte søkte kjøpshjelp på nettet, og 32 brukte søkeroboter som sammenliknet priser, skriver Reuters.(Origo)