Kommisjonen foreslår blant annet at finansforetakene skal pålegges å organisere sin kundebehandling slik at kunder blir behandlet av ansatte som har den nødvendige kompetansen.

Det skal også lovfestes at kundebehandlere skal gi kunder forsvarlig rådgivning og veiledning ved valg av produkter ut fra kundenes opplysninger og ut fra det finansforetaket vet om kundens situasjon.

Det blir også foreslått at finansforetakene skal etablere ordninger for å sikre at ulike kundegrupper blir gjort kjent med graden av risiko for de spareproduktene de velger.

— God forbrukersikkerhet må stå sentralt i lovgivningen, sa finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) da han fredag mottok utredningen fra Banklovkommisjonens leder, professor Erling Selvig.

  • Det vil bli lettere å orientere seg i regelverket. Med en felles plattform blir det også enklere å få forbrukervennlige bestemmelser til å gjelde alle sektorer i finansmarkedene, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet i en pressemelding,

Johnsen fikk overlevert en utredning på to bind og på rundt 1.100 sider der forbrukerrettighetene bare er omtalt på noen få.

— Målet har vært å få samlet mange lover og forskrifter i en felles lov for finansforetakene. Bakgrunnen er at EU foretar et tilsvarende opprydningsarbeid, og det har gjort oppgaven lettere for oss, sier Selvig.

Banklovkommisjonen ble opprettet i april 1990 og Selvig ble leder i 1991. Fredagens utredning var det 24. i rekken. Jubileumsutredningen kommer til å handle om hvordan pensjonsreformen skal tilpasses lovverket.

Selvig og hans kommisjon foreslår lovregler som skal konkretisere de alminnelig krav til soliditet og ansvarlig kapital i finansforetak.

Kommisjonen har også utformet fellesregler om konsesjoner til ulike typer finansforetak og finanskonsern som vil bety en vesentlig forenkling av gjeldende lovregler. Det foreslås også regler om anvendelsen av norsk lovgiving på norske finansforetaks virksomhet i utlandet og på utenlandske finansforetaks virksomhet i Norge.