VG trykker mandag et internt dokument fra Elkjøp som viser tre planlagte stadier av prisstigning for en rekke elektronikkprodukter fram mot jul. For noen av produktene hopper prisen til over det dobbelte på et par uker.

— Nei, det går ikke an. Det er jo helt enormt. Eksemplene viser at dette er helt bevisst prispolitikk, for reell utnyttelse av forbrukerne. Jeg oppfatter dette som direkte umoralsk og dårlig forretningsskikk, tordner direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i et intervju med avisa.

Hun kjøper ikke storkjedenes argumenter om at de bare følger markedet i julemåneden.

— Lefdal og Elkjøp har samme eier. Hadde det vært reell konkurranse, kunne de ikke kjørt opp prisene sånn. Jeg ville forventet større grad av ærlighet og åpenhet. Det er bra at dette kommer ut, så forbrukerne kan bruke sin makt til å velge de butikkene som ikke lurer dem, sier Flesland.

Administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp svarer skriftlig til VG at de ikke spekulerer i priser i desember, men følger markedet.

— Desember er høysesong, og da justeres erfaringsmessig pristaket i bransjen opp. Vi gjør som resten av bransjen og justerer også våre priser. Men uansett sesong skal vi være billigst i bransjen, mener Niss.

Hva mener du om prisøkningen? Si din mening her.