Er dette akseptabel markedsføring? Si din mening i kommentarfeltet.

I høst har radiolyttere på P4, landets største kommersiell radiokanal, fått med seg en reklame med følgende ordlyd:

«La oss si at du har et lån, men at du ikke har vært blant de flinkeste til å betale punktlig. Kanskje du har fått et par brev med ord som inkasso og tvangssalg. Er det bare å kaste inn håndkleet da, og la banken ta både hus og hytte? De fleste vil antagelig si at det er eneste mulighet. Vi derimot er Bank2. Har du sikkerhet, skal vi finne løsningene»

Denne — og tre andre radioreklamer - har fått Forbrukerombudet til å se rødt.

- En sårbar gruppe

Finanslovgivningen pålegger alle som reklamerer for lån og kreditt å gi opplysninger om effektivt rentenivå og totalpris.

Dette har manglet i reklamene Bank2 har sendt på P4, og i tillegg til dette mener Forbrukerombudet at målgruppen for reklamene gjør det hele ekstra problemenatisk.

— Dette er mennesker som allerede har problemer med å betale regningene sine, og man må være ekstra forsiktig når man markedsfører lån mot en så sårbar gruppe. Man bør da i det minste ha med de lovpålagte opplysningene, og det har ikke Bank2, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Aas, Erlend/Scanpix

— Hvorfor er dette problematisk?

— Mangelen på disse opplysningene kan bidra til å villede forbrukerne, og gjøre at de ikke blir i stand til å vurdere på en god måte om dette er et godt tilbud, sier Nergård.

Hun påpeker at radio kanskje ikke er riktig medieplattform for denne type reklamer.

— Det kan være vanskelig å gi denne lovpålagte informasjonen på en god måte i en radioreklame. Man bør kanskje vurdere om det ikke er en bedre løsning å markedsføre dette andre steder, slik at man lettere kan få frem de opplysningene som er påkrevd, sier hun.

Forbrukerombudet har tidligere i høst varslet en tøffere tone overfor selskaper som markedsfører kreditt på en ulovlig måte.

Lover å rydde opp

Bank2 har fått frist til fredag 18.november med å rydde opp. Det er de nå i gang med, sier administrerende direktør Sverre Ivar Pedersen i Bank2.

— Vi tatt Forbrukerombudets brev til etterretning og laget nye reklamer, slik at vi oppfyller de kravene vi skal. Det innebærer at vi nå opplyser om totalkostnader og rentenivå. De nye er nå oversendt vår advokat som har dialog med Forbrukerombudet, sier Pedersen.

- Men ordlyden i reklamene er fremdeles den samme?

— Ja, selve innholdet er ellers det samme.

- Synes du det er greit å drive denne type markedsføring direkte mot mennesker som har gjeldsproblemer og sliter med dårlig økonomi?

— Man må tenke på hva alternativet til disse menneskene er. For mange kan konsekvensen være at de mister boligen.

- Men det er vel en ganske allmenn oppfatning at det er en dårlig løsning i finansiere lån med nye lån?

— Vi skal ikke gi dem større lån, men hjelpe til med refinansieringen av lånene de allerede har, sier Pedersen.