Smakløst. De skulle aldri vært publisert. Slik lyder unskyldningen til det indiske reklamebyrået JWT etter en annonsekampanje som blant annet inkluderte Silvio Berlusconi bak rattet i en Ford Figo med tre bakbundne og lettkledde damer i bagasjen.

Ramsalt kritikk

De kreative hodene visste åpenbart ikke hvor bremsen var da de la ideen til den nye kampanjen ut på byråets nettsider. Trafikken ble formidabel, som man sier i nettpubliserende kretser, men korket seg raskt med ramsalt kritikk.

Reaksjonene må ses på bakgrunn av de siste månedenes indiske skandaler rundt menns overgrep mot kvinner.

— De har handlet helt uten overblikk, uttalte eierne av reklamebyrået tilBusiness Insider. Overblikk er som kjent avgjørende for trygg føring av bil - og altså annonsekampanjer.

Viktig marked

Dette sammenfaller med at ledelsen i Ford har uttalt at de anser India som et stadig viktigere marked for sine biler.

En annen annonse viste Paris Hilton ved rattet, også hun med bundne damer der man ellers plasserer kofferter.

HILTON: I denne annonsen kjører Paris Hilton rundt med tre TV-stjerner.
HILTON: I denne annonsen kjører Paris Hilton rundt med tre TV-stjerner.