Stadig flere bruker batteridrevne duppeditter i luften. Også flyselskapene ser passasjerenes behov for elektronisk avkobling. Nylig opplyste Norwegian at de vil tilby gratis internett om bord på sine fly fra januar.

Men batteriene som må til, kan være en brannkilde. For all verdens luftfartstilsyn er branner om bord i fly ett av skrekkscenariene. Og batterier har forårsaket flere flybranner.

Kraftigere batterier

Siden 1991 har det amerikanske luftfartstilsynet Federal Aviation Administration (FAA) registrert 109 branntilløp med batterier i fly.

Ifølge the New York Times har batterier forårsaket 22 branner i amerikanske fly de siste ti årene. Mer enn halvparten av disse brannene har skjedd i løpet av de tre siste årene.

Stadig kraftigere batterier kan være årsaken til at hyppigheten øker, skriver avisen.

Brann på Edwards-fly

Ett av branntilløpene var under den amerikanske presidentvalgkampen i 2004. Et TV-kamera eksploderte under en flygning med daværende presidentkandidat John Edwards.

Denne YouTube-videoen viser angivelig en laptop som begynner å brenne på flyplassen i Los Angeles (artikkelen fortsetter under videovinduet):

FAA har den siste måneden advart mot kredittkortleserne som brukes når flypassasjerer betaler for varer med kredittkort. Ifølge the New York Times har flyselskapene blitt bedt om ikke å ta om bord ekstra batterier til kortmaskinene.

FAA forbyr også reservebatterier i innsjekket bagasje. Neste år vil FAA starte informasjonskampanjer på flyplasser i USA om batterireglementet.

Ingen branner i Norge

Luftfartstilsynet i Norge har foreløpig ikke gitt noen advarsler mot å ta med litiumbatteri på fly. I sine retningslinjer opplyser tilsynet at det er lov å ta med elektroniske gjenstander med litiumbatterier og inntil to reservebatterier i håndbagasjen.

Informasjonsdirektør Tor Iversen sier han ikke hørt om hendelser med eksploderende batterier i norske fly.