Mandag kveld har både Ryan Air og Norwegian måtte kansellere flyvninger på grunn av flyveledermangel. Både Torp og Rygge lufthavn er mandag kveld stengt.

— Innflygingskontrollen til Torp og Rygge lufthavn ble stengt. Vi kan ikke ha trafikk uten innflyvingskontroll. Sånn sett er det riktig at de er stengt, selv om flyplassene er åpne, sier Ove Narvesen kommunikasjonsdirektør i Avinor til Aftenposten.no.

Ryanair har kansellert tre avganger fra Rygge, som skulle gå mellom klokken 20 og 21 til henholdsvis Berlin, Gdansk og Wrocław. Flyvningene er utsatt til tirsdag. Ett Norwegian-fly på Torp er også rammet.

Tirsdag var flytrafikken i normalt gjenge igjen. Det har vært litt redusert kapasitet inn til Gardermoen på morgenen, melder NTB. Men Avinor venter ingen spesielle problemer i løpet av dagen.

Forsinkelser på Gardermoen

På Oslo lufthavn Gardermoen har det også vært forsinkelser mandag kveld.

Dette fordi det er flyvelederne på flykontrollsentralen i Røyken som styrer trafikken inn mot Oslo. På Gardermoen er det vanlig bemanning.

— Det har vært noen forsinkelser i løpet av kvelden, men vi tror vi skal klare å ta unna trafikken i løpet av natten. Noen forsinkelser må påregnes, men vi regner med at det stort sett skal gå greit, sier pressevakt ved Oslo lufthavn Mariann Hornnes.

Klarte ikke å fylle vaktlistene

Årsaken er at Avinor ikke har fått flygeledernes vaktplan til å gå opp.

— Det er rett og slett sårbar bemanning, det har vært frafall og vi har ikke klart å fylle opp vaktlistene, sier Narvesen.

-Hvor lenge har dere visst om dette tomrommet?

— Det er et tomrom som har oppstått nå, så vidt jeg kan forstå. Man planlegger ikke med et tomrom. Det har vært varslet til flyselskapene at det er en vanskelig og sårbar bemanningssituasjon i sommerukene og at det vil kunne oppstå slike situasjoner, sier han.

Ove Narvesen i Avinor er ikke kjent med noen spesielle problemer med bemanningen de nærmeste dagene.

Ferietid for flygeledere

Kanselleringene har sammenheng med at flyvelederne også skal ha ferie.

— Det er jo ferietid i Avinor også. Man setter opp ferielister og har i utgangspunktet beregnet tilstrekkelig bemanning, men av og til skjer sånne ting. I utgangspunktet har vi en tynn bemanning og det er anstrengt hele året, men i sommerukene kommer dette med ferieavvikling i tillegg, forteller Narvesen.

- Burde dere ikke sørge for en minimumsbemanning så slikt ikke skjer?

— Jo, selvfølgelig. Flysikringstjenesten i Norge er underbemannet. De siste årene er det utdannet maksimalt av det som det er mulig å utdanne, og underbemanningen har gått fra 70 til 13. Men det er fortsatt 13 for lite. Planen er at vi skal være fullt bemannet i løpet av de neste par årene, sier Narvensen.

Han beklager situasjonen som har oppstått.

-Dette er veldig beklagelig, både for den enkelte passasjer og for flyselskapene. Dette er fryktelig leit.