— Jeg har mange sene kveldsmøter, og da blir kjøreturen til byen rett og slett for lang, sier Fonneland.

Denne uken har han byttet ut hus og familieliv i Norheimsund med et rom på Hotel Augustin i Bergen sentrum. Vanligvis bruker direktøren 45–50 minutter fra hjembygden til arbeidsplassen på Espeland i Arna. Etter at et massivt ras sperret riksvei 7 ved Tokagjelet i Kvam, tar turen dobbelt så lang tid.

— Det vi håper på nå er at de ikke bare nøyer seg med å reparere veien, men at strekningen også blir forbedret. Aller helst bør vi få en tunnel under hele Kvamskogen. Kostnadene blir store, men dette handler om tryggheten vår, sier Fonneland.

Dyr og treg levering

At han blir boende på hotell er ikke det verste. Dersom veien blir stengt i over en måned, slik Statens vegvesen antydet i går, får det store konsekvenser for Janus og andre bedrifter som er avhengig av effektiv transport.

Janusfabrikken har et datterselskap i Norheimsund som produserer personlig verneutstyr. Flammehemmende ullstoff fra fabrikklokalene på Espeland kjøres nesten daglig over Kvamskogen. Nå frykter direktøren økte kostnader og treg levering.

— Vi har allerede varslet om at produktene blir forsinket ut fra Norheimsund som følge av den stengte veien. Kjøreruten er nå dobbelt så lang som vanlig, og dermed blir transporten også dyrere. Våre kunder er vant til rask levering, så dette slår veldig uheldig ut for oss, sier Fonneland.

Han håper at strekningen over Kvamskogen blir ryddet så fort som overhodet mulig.

— Vi er avhengig av å ha et veinett vi kan stole på. Slik det er i dag mangler vi dette, understreker direktøren.

Må overnatte på Kvamskogen

Maskinentreprenør Henrik Steine deler frustrasjonen hans. Vanligvis har han og de fem ansatte i firmaet ti minutters kjøretid fra Norheimsund til arbeidsstedet på Kvamskogen. Etter at veien ble stengt ved Tokagjelet bruker de to timer på å kjøre rundt. Tunge gravemaskiner og hjullastere må fraktes samme vei.

— Vi har bestemt oss for å overnatte der oppe, og heller jobbe ekstra lange dager for å kunne ta fri senere. Veien rundt blir for lang og kronglete, sier Henrik Steine.

Firmaet hans har for tiden flere oppdrag på Kvamskogen, både større vann -og kloakkarbeid og mindre oppdrag hos private hytteeiere. Nå blir arbeidet forsinket.

— Situasjonen er veldig kinkig. Mange av prosjektene haster fordi de må bli ferdige før vinteren kommer. Jeg hadde trodd at de ville klare å rydde veien i løpet av noen dager, men nå ser det jo ikke slik ut, sier maskinentreprenøren.

Geolog skal undersøke

Da Gudvangatunnelen var stengt i flere uker, økte trafikken over Kvamskogen og kundene strømmet til Naf Kro og Camping. Nå står daglig leder Ragnar Fürstenberg foran en periode med dårlig omsetning.

— Nå er det totalt stopp her oppe. Det viktigste er jo at veien er trygg og sikker, men det er klart vi ønsker at strekningen blir åpnet så fort som mulig, sier Fürstenberg.

Opprydningsarbeidet etter raset i Tokagjelet er fortsatt ikke kommet i gang. I første omgang skal Vegvesenets geolog komme seg opp i fjellsiden over raset i Tokagjelet for å starte sine undersøkelser. Det vil tidligst skje i formiddag.