De yngste arbeidstagerne bruker i større grad sosiale medier når de skal finne ny jobb, viser ny arbeidslivsundersøkelse.

Boligutleieaktørene Spabo Eiendom tror også boligjakten i økende grad kan unnagjøres på sosiale medier, og ikke via annonser.

De er blant de første til å sette boligutleie på sosiale medier i system.

— Hovedmålgruppen av våre leietagere er 20-30 år, og de bor på sosiale medier. Det er viktig å møte de der de er, sier eiendomsforvalter Knut Strand i Spabo Eiendom.

«Liker» starter jungeltelegrafen

Firmaet forvalter rundt 300 leiligheter, hovedsaklig i Oslo. I litt over et halvt år har de jobbet med å føre over mer og mer av utleieprofileringen til sosiale medier.

De bruker Facebook og Twitter aktivt, og har Youtube-visninger av utleieleiligheter.

De har opplevd å leie ut leiligheter som kun har ligget på Facebook, og fått hjelp av vennenettverket der.

— Bare det at våre tilhengere trykker «liker» på leiligheter vi legger ut for leie sørger for at jungeltelegrafen går. Leilighetene forsvinner uten annonsekostnader, og vi når i større grad ut til de rette målgruppene for våre leiligheter, sier Strand.

Utfordrer annonsemarkedet

Han tror sosiale medier om tre til fem år vil redusere annonsemarkedet for leieboliger kraftig.

— Vi er fortsatt i startgropen, men vi tror at sosiale medier vil overta denne formen for annonsering. Vi ser at det går raskere å skaffe leietagere enn ved vanlig annonsering, og vi når også lettere ut til målgruppen, sier Strand.

Han ser for seg at målgruppen etterhvert kan overta noe av jobben deres.

— Jeg er overbevist om at dette vil korte ned på dødtiden for utleie. Vårt mål er å ha opparbeidet så stor følgerskare i sosiale medier at vi kan annonsere en ledig leilighet ti minutter etter at noen sier opp, sier han.

Han tror de beste leilighetene på sikt bytter leietager via sosiale medier, mens kun de mindre attraktive boligene forblir ledige lenge nok til at det er nødvendig å annonsere.

Tror på en kombinasjon

Administrerende direktør i Finn Eiendom, Eddie Sjølie, tror det ikke er noen tvil om at det vil skje mye fremover på annonsemarkedet, men at sosiale medier foreløpig ikke har tatt noe av deres posisjon.

— Vi ser på sosiale medier mer som et spennende supplement enn en direkte konkurrent, og det er spennende å se på en kombinasjon fremover, på hvordan vår kanal og sosiale medier kan spille sammen, sier Sjølie.

Han understreker at utleiemarkedet ikke er lett å definere, siden mye skjer via venner og kjente.

— Kanskje vil denne delen av markedet, som i dag skjer mellom venner og kjente, settes mer i system og flyttes over på sosiale medier, sier Sjølie.

Finn.no og Aftenposten er i samme konsern.

Følg Aftenposten Bolig på Facebook