To etasjer på tilsammen 120 kvadratmeter pluss en 40 kvadratmeter stor terrasse. Det presenteres som en luksusenebolig på Finn.no, med en prislapp på nær 3,6 millioner kroner.

Den store forskjellen fra andre eneboliger, er at denne flyter.

Det er en ny, arkitekttegnet husbåt man ikke ser mange av i Oslo, og det er en privat selger fra Danmark som står bak annonsen.

— Husbåten er registrert som vanlig lystbåt i det danske skipsregisteret. Det er min familie som eier den, og den er bygget for privat bruk, så den er virkelig gjennomarbeidet med gode materialer og interiør, sier selger Standley Bundgaard.

Utfordring å få båtplass

Bundgaard forsøkte først å selge den i Danmark, der den nå befinner seg. Men i et boligmarkedet der prisene faller og lite blir solgt, ble det vanskelig.

Da han jobber i Norge, tenkte han å prøve å selge den her.

Men den største utfordringen er å få båtplass i Oslo. I annonsen står det oppgitt adresse Drammensveien 164, og Sjølyst Marina, da Bundgaard først hadde en avtale om båtplass her.

Men denne bortfalt, og den eneste båtplassen Bundgaard mener det er muligheter for en plass til den flytende «luksusvillaen» nå, er på Killingen på Bygdøy.

— De to største utfordringene med å selge en slik husbåt er det å få båtplass og for kjøperne å få finansiering fra bankene for en husbåt. Det er et puslespill, sier Bundgaard.

- Infrastruktur mangler

Daglig leder Tim Wang ved Sjøsenteret Killingen AS, sier det i prinsippet er lov å gi slike husbåter båtplass i Oslo, men at infrastrukturen mangler.

— I Oslo er det vanskelig å få båtplass til så store, tunge båter. Flytebryggene er ikke laget til å tåle det, og det vil kreve ombygging og omkostninger for husbåteierne. I tillegg bør man ha eget opplegg for kloakk, vanntilførsel om vinteren og nok strømkapasitet, det er ikke infrastruktur tilrettelagt for denne typen husbåter, sier Wang.

Han sier at det for en båt av denne størrelsen vil koste 50.000-75.000 kroner alene for båtplass i året. I tillegg kommer omkostningene ved tilretteleggelse av nødvendig infrastruktur.Bundgaard sier det er fullt mulig å tilrettelegge egne opplegg i båten, som ikke krever av havnen har spesifikke opplegg.

Inspirert av hjuldampere

I båten finnes opplegg for gulvvarme overalt, sentralstøvsuger, vegghengt toalett, vaskemaskin, tørketrommel, varmepumpe, muligheter for boblebad, senkbare halogenspots og keramiske kokeplater.

— Båten er inspirert av de gamle hjuldamperne i Mississippi, derav de runde vinduene, sier Bundgaard.

Husbåten har ikke vært i bruk, og selges grunnet sykdom i familien.

60 bor i båter

Ved Aker Brygge er det rundt 60 stykker som bor i båter, og da hovedsaklig om vinteren.

— Vi er en båthavn tilrettelagt for båter, ikke hus, så vi sier nei til husbåter, sier Ingunn Svoren i Herbern Marina.

Prisen på den fasjonable husbåten er nå nedsatt med 300.000 kroner til en prisantydning på nær 3,6 millioner kroner. Etter to og en halv måned til salgs, nærmer annonsen seg ifølge Bundgaard 75.000 visninger. Han sier 5-10 par har vært seriøst interesserte.

— Byggeomkostninger på verftet har vært på 3,65 millioner kroner. I tillegg vil det koste i underkant av en million kroner å frakte den til Norge, med slepeutgifter, moms og toll. Dette er inkludert i prisen, sier han.

Aftenposten og Finn.no er i samme konsern.