Forrige lørdag kjøpte Jan M. Tveit flybilletter for å reise tur-retur fra Bergen til Stavanger. Billetten til 1100 kroner bestilte han med debetkort — altså at pengene trekkes rett fra konto.

Det skulle imidlertid vise seg å bli en dyrere reise enn planlagt.

— Jeg bestilte på nettsidene deres og bekreftet betalingen. Så gikk jeg i nettbanken, hvor jeg så at det var gjort to trekk på samme beløp, forteller Tveit.

Han tok kontakt med SAS umiddelbart.

— Kundeservice sa at de bare hadde trukket en gang. Jeg spurte hvordan det da kunne ha seg at det likevel var blitt trukket to ganger, sier Tveit.

- Vanlig praksis

SAS opplyste da om at dette var vanlig praksis, og at pengene ville være disponible for ham igjen om to til fem dager.

Dette svaret irriterte Tveit, som tidligere har opplevd å bli trukket dobbelt når han har flydd med SAS.

— Vi ønsker at alle våre kunder skal være fornøyde, men problemet er dessverre utenfor SAS sin kontroll. Det ligger hos bankene, sier Tormod Sandstø, kommunikasjonsrådgiver i SAS.

Det er heldigvis ikke slik at man blir trukket dobbelt hver gang man handler på nett.

— Disse problemene oppstår bare unntaksvis. Det er enkelte utfordringer knyttet til betalingsinfrastrukturen som fører til slike reservasjoner, men det skjer sjelden og kun med noen få brukersteder, sier informasjonssjef Hanne Gudding i Storebrand, hvor Tveit er kunde.

Ifølge Storebrand er det kortselskapene som jobber med å sikre at slike situasjoner ikke skal oppstå.

Dobbelt opp

— I forbindelse med behandling av transaksjoner må problemene løses av hovedaktørene, i dette tilfellet kortselskapene. Men vi hjelper selvsagt enkeltkunder som får problemer, sier Gudding, og viser til at reservasjonen kan oppheves dersom det er tydelig at det har skjedd en feil.

Hos SAS kan det bli problemer hvis ordren avbrytes i det den sendes til banken - og man bestiller en identisk reise etterpå. Det viste seg at det var dette som skjedde med Tveit.

Problemet kan også oppstå når kunden kjøper billetter for flere passasjerer i samme bestilling. Eksempelvis vil to billetter på 1000 kroner hver autorisere et totalbeløp på 2000 kroner. Transaksjonen blir imidlertid på to ganger 1000 kroner.

— Bankene har ikke systemer til å fange opp denne matchen umiddelbart og det oppstår et holdebeløp tilsvarende kjøpesummen, sier Sandstø.

Han påpeker at de fleste bankene ser dette relativt raskt og slipper holdebeløpet. Men noen steder tar det lengre tid og for kunden kan det se ut som om beløpet er trukket to ganger.

Tok fem dager

Flyselskapet Norwegian har også vært borti reservasjonsproblematikken.

— Det er ikke noe utpreget problem, men det kan oppstå i kampanjeperioder hvor det er mange som ønsker å bestille de samme reisene. Skulle en kunde være så uheldig å komme i en slik situasjon, må vedkommende kontakte oss slik at vi kan sende en bekreftelse på oppheving av autorisasjonen til kundens bank, sier informasjonssjef Åsa Larsson.

Storebrand opplyser at antall reservasjonsdager er tre dager for Visa og fem dager for MasterCard.

Hvis man bestiller en ekstra dyr reise, kan bankene i verste fall holde på titusener av kroner.

— Systemet og bankene er blitt bedre på dette, men det fordrer at de blir gjort oppmerksomme på det, enten av oss eller kunden. Uansett hvor problemet og skylden ligger, så vil vi alltid forsøke å hjelpe kunden med å kontakte banken slik at de raskest mulig kan slippe opp holdebeløpet, sier Sandstø fra SAS.

Fem dager senere fikk Tveit pengene tilbake på konto.

— Det var ikke snakk om mye penger, men det kunne jo ha vært en dyrere reise, sier Tveit.