En nødlanding på Shetland 22. oktober i år avslørte sprekker i en aksling på hovedgirboksen til helikopteret. Produsenten må lage en helt ny type aksling og få denne godkjent. I mellomtiden har alle helikoptre av denne typen flyforbud, skriver Stavanger Aftenblad.

I Norge gjelder dette åtte helikoptre som CHC Helikopter Service benytter, og to helikoptre som selskapet Bristow Norway har i redningsberedskap i Hammerfest.

— Vi er heldige fordi selskapet har alternative transportmuligheter. Flyprogrammet klarer vi å holde i rute dersom været ikke slår seg vrangt, sier kommersiell direktør Helge Nesvåg i CHC Helikopter Service.

EC 225 er ett av de fire helikoptrene som er aktuelle som fremtidig norsk redningshelikopter i stedet for Sea King.

Flyforbudet gjelder hele verden og oppheves tidligst i februar 2013, avhengig av hvor raskt produsenten klarer å lage en ny type, og hvor raskt denne blir godkjent.