Mens Tide har redusert hyppigheten på flybussavganger til og fra Flesland med fem minutter i romjulen, har konkurrenten Flybussbergen innvilget seg en aldri så liten juleferie.

Det irriterer kunder som har kjøpt tur-retur-billett med Flybussbergen og skal hjem fra juleferie.

— Ingen buss, ingen informasjon

— Dette går ikke an. De kan ikke selge oss tur-retur billett, og så bare ta juleferie, sier Berit Fjellseth.

Hun kom med flyet fra Oslo til Bergen klokken 18.30 torsdag kveld.

— Vi var flere som ventet på Flybussen og som hadde kjøpt tur/retur billett på flybussen. Det var ingen buss der og ingen informasjon. Vi ventet i 45 minutter og tok deretter den andre flybussen. Der måtte vi kjøpe ny billett, sier Fjellseth.

Skylder på plasseringsproblemer

På nettsidene til Flybussbergen opplyses det om at de ikke har avganger i romjulen.

Stig Mjøs i Flybussbergen forteller at de har tilpasset rutene etter juletrafikken.

— Vi har noe redusert utkjøring nå i juleferien, men har noen ruter som er tilpasset de faste kundene våre.

— Årsaken til dette er at det er veldig få avganger i julen, og at vi ikke har fått den plassen vi må ha på flyplassen for at kundene skal finne oss, sier Mjøs.

Mjøs er ikke fremmed for at Flybussbergen kunne informert kundene bedre om rutetilbudet i romjulen.

— Det kan godt hende at det kunne vært bedre informert, men vi har jo kundesenteret åpent hele romjulen, hele døgnet, sier Mjøs.

Betaler taxi

Kunder som har kjøpt billett med Flybussbergen skal likevel ikke stå med skjegget i postkassen når de ankommer Flesland fra juleferie.

— Hvis man kontakter oss kan man få pengene tilbake, eller vi sender ut en taxi hvis de står på flyplassen uten at kunden må betale ekstra. Vi har beredskap for kundene våre og tar oss selvfølgelig av dem, sier Mjøs.

Fra og med 1. januar kjører Flybussbergen normale ruter igjen.

- Betjener alle avganger

Sjåfør hos Tide-selskapet Flybussen, Ingrid Stang, forteller om pågang fra frustrerte Flybussbergen-kunder.

— Flybussbergen har tatt juleferie, og folk kommer til oss og vil bruke returbillettenher. Det går jo ikke. Du kan ikke kjøpe tur/retur med SAS, og vente at Norwegian skal fly deg, sier sjåfør Ingrid Stang på Flybussen.

Tide har også redusert rutetilbudet sitt, men i motsetning til konkurrenten er de på hjul, også for privatkunder.

— Normalt kjører vi hvert femtende minutt, men i dagene mellom jul og nyttår har vi redusert tilbudet litt, og kjører nå hvert tjuende minutt. Vi lover at vi betjener alle ruteavganger fra de største selskapene, sier Per Vold, salgs- og produktsjef i Flybussen.