— Det er gledelig at elbilsalget vokser i Bergen og Hordaland. Vi leter nå etter egnede ladepunkter i boligsonene, sier byråd Filip Rygg (KrF) fra forsetet i en av kommunens 35 elbiler av typen Nissan Leaf.

— Utviklingen på elbilområdet gjør at elbiler nå kan dekke behovene til de aller fleste. Denne bilen er jo like sprek som en Golf GTI eller en av de andre freshe småbilene på markedet, sier Rygg om den sølvfargede elbilen han sitter i.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk og Grønn Bil viser at det ble solgt 116 ladbare biler i Hordaland i juni, 82 av disse i Bergen kommune. Kategorien ladbare biler inkluderer i tillegg til nye, rene elbiler, også hybrider med stikkontakt og brukte elbiler importert fra utlandet.

Vil ikke ha cowboytilstander

— For å eie elbil i Bergen er man nesten avhengig av å eie egen parkering. Dette ønsker vi å få gjort noe med, sier Martin Hagen, leder i Hordaland Elbilforening.

Han håper at Bergen kommune kan legge bedre til rette for gateparkering med ladepunkter i boligsonene.

— Sånn som det er nå vil en elbil-eier som bruker soneparkeringen måtte trekke ledning fra vinduet og ut i gaten. Sånne cowboytilstander vil vi ikke ha, sier Hagen.

Rygg forteller at elbilforbundet har foreslått å bygge klynger med flere ladeplasser i boligsonene.

— Dette er en god idé som vi ønsker å forfølge. Med klynger kan elbileiere kjøre til et sted der de vet at det er flere ladeplasser, fremfor å kjøre rundt på jakt etter ett og ett ladepunkt, sier han.

Ifølge Rygg vil det ikke være så kostnadskrevende å lage en ladeklynge, utfordringen er å finne egnet sted.

Rygg har også et ønske om at bensinstasjoner skal få hurtigladepunkter. Ved hurtigladestasjoner kan en elbil fullades på 25 minutter, ifølge Rygg.

— Det er veldig dyrt å etablere slike ladestasjoner, så for å få det til vil det kunne bli behov for statlige midler, sier han.

- Mange fordeler i seg selv

Fordelene ved å eie elbil er mange, blant annet lav årsavgift, gratis parkering mange steder, ingen bompengeavgifter og anledning til å bruke kollektivfeltet.

- Vil elbileiere få beholde alle disse fordelene dersom elbil blir mye mer populært?

— Fordelene som elbileiere har nå kan selvfølgelig ikke vare evig, men de er viktige nå som vi ønsker å øke elbilparken i Norge, sier Rygg.

— Dessuten har jo elbiler mange fordeler i seg selv. De er svært billige i drift, og behagelige og stille å kjøre. Dessuten er det for mange viktig at de kan kjøre utslippsfritt fremfor å forurense, sier Hagen.

Spent på utviklingen

Hagen tror at mange har elbil som andrebil. Selv har han elbil som førstebil.

— Jeg ser ingen begrensninger ved å ha elbil som hovedbil, sier han.

Han har hørt om flere som har kjøpt elbil som andrebil, men som har endt opp med å bruke elbilen mest.

Hagen håper at det vil skje en gradvis tilrettelegging som gjør det gunstig for flere å kjøpe elbil.

— Jeg opplever at kommunen er positiv til å utvide ladetilbudet, men det må jo gjøres også. Jeg er spent på hvor mye som skjer til høsten, sier han.