Mer enn halvparten av de 50 største nettbutikkene tjener penger på kunstig høye fraktgebyr, viser en undersøkelse fra Jupiter Media Metrix (JMM). Det er mulig å bli flådd av enkelte av nettbutikkenes fraktkostnader, sier analytiker Ken Cassar til Wired News. For å holde kjøpeprosessen enkel foretrekker nettbutikkene flate frakttakster fremfor vektbaserte. Differansen mellom nettbutikkens fraktpris og de faktiske utgiftene går dermed som regel i butikkens favør. Store ordre kan bli uforholdmessig dyre.

Rapporten bruker et eksempel fra CD-forhandleren CDNow. Fraktgebyret starter på 2,99 dollar for 1 CD. For hver CD som legges til dette koster det 99 cent til. Frakten for 200 CDer vil dermed koste 200 dollar. Selskapet betaler 28 dollar for dette. Amazon følger den samme prismodellen bortsett fra at selskapet tar 1 dollar mindre for den første CDen.

Prispolitikken kan imidlertid vise seg å være uheldig for selskapene. 63 prosent av nettkundene hadde en eller annen gang stoppet en transaksjon da de fikk vite fraktkostnadene, ifølge en JMM-undersøkelse i april.(Origo)