— I Langesund har tre kommuner gått hånd i hånd med et felles mål, og det har imponert oss. Det er et skoleeksempel på hvordan man skal opptre, sa Fjord Lines administrende direktør Ingvald Fardal.

Dermed blir det kun sommerseilinger for Fjord Line mellom Kristiansand - Hirtshals.

— Nå vil faktisk tyngdepunktet i fergetrafikken mellom Norge-Nord Jylland være flyttet. De neste 30 årene takker Kristiansand nei til en halv milliard i havneinntekter. For ikke å snakke om ringvirkningene dette hadde fått i Kristiansand, sa Fardal

Fjord Line har lenge vært i konflikt med Kristiansand havn når det gjelder vilkårene for å få seile fra Kristiansand. De mener blant annet at de blir krevd for urimelig høye avgifter, og at de ikke får den plassen de trenger for å kunne drive en forsvarlig drift for sine to ny ferjer til to milliarder.

Samtidig er de i konflikt med Kristiansand havn om oppgjøret etter at Fjord Line ble nektet å seile sommeren 2009. Fjord Line ville ha forlik i denne saken før de gikk for Kristiansand.

Resultatet av den første konflikten blir altså at Fjord Line velger Langesund. I erstatningssaken kan det nå gå mot flere runder i retten.

Det skjer etter at Fjord Line har bedt om 50 millioner for å inngå et forlik. Dette har havna avvist.

— Vi oppfatter 50 millioner som et svært rimelig krav. Neste steg på veien blir sannsynligvis at det blir flere runder i retten. Det som er sikkert er at kravet da blir langt over 100 millioner.