Adm. direktør Ingvald Fardal i egersundsrederiet avviser overfor BT at Fjord Line er blant dem som den siste tiden har vist interesse for etablering av fergetrafikk mellom Newcastle og Vestlandet igjen.

— Men det betyr ikke at vi utelukker en ny englandsrute i vår regi. Den siste tiden har all vår oppmerksomhet vært rettet mot bygging av to nye cruiseferger ved Bergen Group Fosen. Investeringer i milliardklassen har vært krevende for et lite rederi som Fjord Line. Nå kan vi imidlertid snart tenke i andre baner, og da vil jeg slett ikke avvise en ny rute mellom Bergen/Haugesund/Stavanger og Newcastle. Men det foreligger ingen konkrete planer, sier Fardal.

Kritisk til rapporten

Fardal legger ikke skjul på at Fjord Line er vel informert om alle rapporter som Bergen Reiselivslag og havnemyndighetene i Newcastle/Gateshead har fristet rederier i inn- og utland med.

— Jeg har lest mulighetsstudiene fra det britiske konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC), som BT refererte fra i går. Og jeg stiller meg kritisk til konklusjonene om at det kan bli lønnsom drift allerede andre året. Vi vil uansett gjøre våre egne vurderinger om en ny englandsrute, sier Fardal.

Drev ruten i ti år

Fjord Line drev englandsruten fra Bergen i ti år fra 1998, etter å ha kjøpt skipet som ble hetende MS «Jupiter» fra Color Line. Senere ble «Fjord Norway» satt inn i ruten, som DFDS kjøpte da de overtok englandsruten i 2007.

Allerede etter et år viste danskene til store tap, og ga opp. Siden 1. september 2008 har Vestlandet vært uten fergeforbindelse med England. En 130 år gammel, viktig forbindelse var over.

Verken DFDS eller Color Line har så langt meldt sin interesse for å forsøke igjen.

— Vi er ikke blant dem som nå vurderer englandsfart, bekrefter konserndirektør for kommunikasjon i Color Line, Helge Otto Mathiesen.