Les også:

Kristian Monsen Røkke (28) overtok som toppsjef i det kriserammede verftet Aker Philadelphia Shipyard i april i år. I sommer inngikk verftet en intensjonsavtale med Sea River som er datter av verdens største oljeselskap, Exxon Mobil, om bygging av to tankskip. De skal frakte olje fra Alaska til den amerikanske vestkysten. I går kom meldingen om at avtalen er i boks. Kontrakten har en verdi på rundt 2,3 milliarder kroner.

Monsen Røkke feiret i går nyheten med en stor fest med guvernøren og andre prominente gjester.

Størst

— Kontrakten er historisk. Vi er stolte av å ha halt i land den største kommersielle skipsbyggingskontrakten i USA på mange år, spesielt med tanke på at den er for en så profesjonell og viktig kunde som Exxon Mobil. Kontrakten sikrer høy aktivitet og mange nye arbeidsplasser på verftet de neste tre årene, skriver Monsen Røkke i en e-post til Aftenposten.

Staben skal økes fra 400 til rundt 1000.

— I en tid med høy arbeidsledighet i USA og Philadelphia, er vi stolte over å skape nye arbeidsplasser og positive ringvirkninger, legger han til.

- Hva betyr kontrakten for deg personlig?

— Det relevante er hva den betyr for verftet. Dette er en lagseier. Vi har jobbet intenst for å få det til. Oppdraget om bygging av to skip for innenriks oljetransport i USA er en tillitserklæring fra ExxonMobil, noe som betyr svært mye for oss, sier han.

- Er krisen for verftet over?

— Vi har vært gjennom en tøff periode med nedbemanning, men nå ser vi fremover. Et skipsverft vil alltid være avhengig av nye oppdrag, men nå er situasjonen bedre enn på flere år. Dette gir oss en unik mulighet til å vokse på ny kunnskap og erfaring, og det vil gi verftet konkurransefordeler fremover.

I forbindelse med at Monsen Røkke ble sjef i Philadelphia, ble det fullfinansiert bygging av to skip som det foreløpig ikke er kjøpere for. Han sier at skipene er i rute og at man også er i dialog med potensielle kjøpere.

- Hvordan ser du på fremtiden for verftet?

— Vi har de neste årene full utnyttelse av verftets kapasitet. Det gir god styringsfart i en periode med et krevende marked for skipsbygging i USA. At vi vant Sea River-kontrakten, viser at verftet står sterkt i konkurransen. Vi ser lyst på fremtiden, og teamet vil arbeide knallhardt for å fortsette å styrke verftets konkurransedyktighet og vinne nye oppdrag.