• Make it warm and hot, ber Lee Chang Kwon fra Seoul i Sør-Korea. Han er en av dem som bidrar til at omsetningen på Fisketorget har økt med 30-40 prosent denne sommeren.

Klikk, klikk og snurr film. Fisketorget med hummer til 590 kroner kiloet, kongekrabbe til 600 kroner, reker og krabbeklør til 250 kroner, breiflabb, steinbit, torsk, sei, lyr og en dæsh hvalkjøtt spiller hovedrollen i album og sommerfilm om en dag på Fisketorget i Bergen 2012. Mellom tråkkingen og fotograferingen høres «mmmmm, nice», «schön» og «c’est bon ca.» og mange tilsynelatende begeistrede utrop på språk vi ikke forstår. Fisk og sjømat lyser friskt hvitt og rødt mot oss fra glassdiskene, som pusses og gnikkes så ikke et fingermerke får leve i synden.

— Rent og hyggelig

Lee Chang Kwon er på rundreise i Skandinavia sammen med kone og barn. Nå er de klar for kongekrabbe og hummer mellom slagene i smitt og smau og Fløyen.

— Det er så rent og hyggelig her, og omgivelsene er så nydelige, sier han og kaster blikket mot Fløyen og utover Vågen.

— Interesting, sier konen Nam Choon Kyung, uten å utdype det nærmere.

Visst har de spist både kongekrabbe og hummer før, familien er veldig glad i fisk og sjømat. Derfor er de spente på hva de norske variantene kan by på av eksotiske smaker.

Sprenger lønnsbudsjettet

Siden Torghallen åpnet 12. mai, har omsetningen gått én vei: Kraftig oppover. Glemt er kalde dager og perioder med tøffe medieoppslag om råtten fisk, varme disker, fugler som stjeler reker og dårlig lukt fra plasthaller der Torghallen nå står.

— I juni lå omsetningen på nær 1,5 millioner kroner, en økning på 30–40 prosent i forhold til juni i fjor. Men jeg sprenger lønnsbudsjettet, gliser fiskehandler Arnfinn Djukastein.

Så langt har også fiskehandler Tom Rørnes hatt gode uker.

— Omsetningsøkningen er på 30-40 prosent i forhold til i fjor sommer. Veldig kjekt, sier Rørnes, som har et budsjettmål på 100.000 pr. dag i snitt gjennom året.

- Ingen bollebutikk

Ragnar Fjellskål har solgt nesten 30 prosent mer enn budsjettert.

— Særlig lørdager kommer også bergenserne. Vi selger mer den dagen enn vi gjorde på en hel uke i fjor sommer, forteller Fjellskål.

I juni omsatte hele Fisketorget – både Torghallen og utebodene - for 25 millioner kroner, ifølge torgsjef Bent Unneland.

— Det er 30 prosent økning fra i fjor. Dette er ikke noen bollebutikk, sier han.

En dag i uken rusler Unneland rundt på Fisketorget og snakker med folk - både turister og bergensere.

— Det som er så fantastisk, er at en stor prosentandel har en veldig god opplevelse her, men noe må vi justere oss inn på. Vi er avhengige av at bergensere kommer tilbake, det ser det ut til at vi er i ferd med å klare. "No e’ dokker på rett vei", sier mange, så det er kjekt å være torgsjef om dagen.

Ny filet hver dag

90 prosent av handelen i sommer er ifølge fiskehandler Tom Rørnes spiseklar fisk, som nygrillet torsk, laks og kveite og bergensk fiskesuppe. Bare fire prosent av omsetningen er fisk som folk kjøper med seg hjem.

— Mange bestiller hummer og kongekrabbe. Ellers kan folk velge fra disken hva de vil spise, så tilbereder vi det. Her er maten så fersk som du kan få den, sier Djukastein.

- Men BT har jo tidligere skrevet at fisken kan være flere dager gammel?

— Ikke her. Fra leverandørene aksepterer vi bare fisk som ble tatt opp av sjøen i går eller dagen før. Ny filet i disken hver dag. Det som ikke er solgt i kveld, blir fiskemat i morgen tidlig, sier Djukastein.

«A nine hundred croner experience»

På vei bort fra sommermylderet i Torghallen treffer vi en familie fra Nederland som er ferdig med lunsjen.

— A nine hundred croner experience, really nice and all fresh, gliser Aryan Kolaei (25) fra Groningen i Nederland. Mor, far og sønn gikk bananas i fiskedisken og spiste kongekrabbe, krabbe, scampi, østers, kreps og reker.

- Dyrt?

— Alt er dyrt i Norge, sånn er det bare, sier han og tar seg fornøyd til magen før familien rusler mot de gamle husene på Bryggen.