Midt i november lastet bilen opp tonnevis av ørret hos Martin E Birkenes på Byrknesøy i Gulen kommune. Bilen kom fra Estland og skulle til en kunde i Russland, skriver avisen NordHordland.

Dukket aldri opp

Bilen skulle innom en speditør i Oslo for å hente nødvendige eksportpapirer, men der dukket den aldri opp.

— Vogntoget møtte på slakteriet med de nødvendige papirene. Ørreten ble lastet inn og kvittert ut. Etter det forsvinner alle spor, sier politioverbetjent Roar Brudevoll ved Gulen, Solund og Masfjorden lensmannsdistrikt til bt.no.

— Det som er helt sikkert er at fisken aldri kom frem til mottakeren. Vi vet rett og slett ikke hvor fisken til en verdi av drøyt en halv million kroner, har tatt veien, sier politioverbetjent Brudevoll.

Politiet ble orientert om saken for en ukes tid siden.

Obskurt selskap

- Så nå taper slakteriet på Byrknesøy en halv million kroner?

— Nei, de taper ingenting. Når trucken deres var ferdig med å laste inn den ferske ørreten, er det kjøper som har ansvaret. Det er russeren som har bestilt transporten fra Estland. Ofte kjøpes den billigste transporten på markedet. Gjerne fra et obskurt selskap i et eller annet tvilsomt land. Og gjerne med vogntog deretter. I dette tilfellet ble han nok grundig lurt, forklarer Brudevoll.

- Har dere noen anelse om hvor lasten kan ha tatt veien?

— Nei, og det er nok for mye til å selge det rett ut av bilen også. For noen år siden forsvant det fire fiskelaster fra vogntog i Norge, men de kom seg ut av landet og ble solgt i Frankrike, sier Brudevoll.

— Når du tenker på at det er hundrevis av vogntog med laks og ørret som går til Øst-Europa hver uke, så er tapene små. Det er første gang vi har vært utsatt for dette, men jeg har jo år om annet hørt om fiskelaster som forsvinner, sier administrerende direktør Carl-Erik Arnesen i Firda Seafood til bt.no.

- Bedratt av falsk speditør

  • Per i dag er ikke dette noe stort problem for fiskerinæringen i Norge. For noen år siden var det noen firma som opplevde at lakselaster forsvant. Det var i hovedsak i Sør-Europa. Og det ble spekulert i at italiensk mafia sto bak, sier informasjonssjef Øyvind André Haram i Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening til bt.no.

I 2001 var situasjonen så ille at Norges Lastebileier-Forbund tok opp problemet i et brev til Utenriksdepartementet. Temaet for brevet var problemene med ran av norske vogntog i Italia. I brevet sto det mellom annet: Fiskeeksportørene anser at det er for risikabelt å stoppe i det hele tatt syd for Roma.

Aftenposten skriver i 2002: Tørrfiskbande raner fortsatt norske vogntog

Heller ikke i Økokrim kjenner de til noen vognlaster som er forsvunnet den siste tiden.

— Det har vært firma som har trodd at de har handlet med en speditør i Italia. Så har det vist seg at det ikke var rett, og de er blitt bedratt av folk som har utgitt for å være denne speditøren. Sist dette skjedde med norske vogntog var sommeren 2010, mener jeg, sier rådgiver Anne Dybo i Økokrim til bt.no.