Over nyttår bestemmer Skyss hvilket selskap som skal få kjøre buss i Bergen nord og Bergen sentrum fra høsten neste år. Kontraktene har en verdi på over to milliarder kroner over en syvårsperiode.

— Dette er den største kontrakten vi noensinne har tildelt, sier Karl Inge Nygård, kontraktsansvarlig i Skyss.

Oppdragene omfatter all rutetransport og skoleskyss i områdene. Totalt må det 200 til busser for å betjene alle rutene.

Tre av selskapene, Fjord 1 Partner, Norgesbuss og Tide Buss, ønsker å kjøre buss både i Bergen sentrum og Bergen Nord. Nobina har kun levert inn anbud på Bergen nord.

Gassbuss

Skyss stiller strenge miljøkrav til selskapet som får kontrakten.

— 75 prosent av bussene skal være gassbusser. Resten skal også ha det nyeste som finnes av dieselteknologi, sier Nygård.

I tillegg ligger det inne krav om universell tilgjengelighet, som innebærer at bussen skal være enkelt tilgjengelig for blant annet rullestolbrukere.

Ifølge Skyss skal pris telle 60 prosent, kvalitet 30 prosent, og miljø telle ti prosent når man avgjør hvem som skal få kontrakten.

— Vi håper vi skal klare å ha avgjort dette like over nyttår, sier Nygård.

Viktig kontrakt

Administrerende direktør Jostein Hatlebrekke i Tide Buss AS, innrømmer at det betyr mye om de får kontrakten.

— Vi har vår base i Bergen, og det er klart at det er veldig viktig for oss å få tildelt denne kontrakten, sier han.

Ifølge Hatlebrekke hadde Tide Buss den laveste prisen av tilbyderne. Dette ønsker ikke Skyss å kommentere.

— Vi skal kjøpe 195 nye busser om vi får tildelt kontrakten. 75 prosent av dem skal være gassbusser. Totalt planlegger vi investeringer på mellom 350 og 400 millioner kroner, sier Hatlebrekke.

Det er Tide Buss som i dag har avtalen i området.

Hvem tror du vil levere det beste busstilbudet i Bergen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.