Selskapet begjærte oppbud onsdag, etter å ha slitt med økonomien i lengre tid.

— Bakgrunnen er at vi har slitt med manglende finansiell plattform, og manglet driftskapital til å produsere effektivt nok. Vi er avhengige av å være effektive for å opprettholde konkurranseevnen mot importerte båter fra lavkostland. Det er i korte trekk det som har felt oss, sier daglig leder Martin Viksund.

Kort tid før konkursen etablerte Viksund selskapet West Yards sammen med blant andre Morten Gjesdahl, tidligere bostyrer for Viksund Båt, og mangemillionæren Ole Martin Grimsgaard. Selskapets formål er å kjøpe Viksund-boet og drifte det videre.

Hentet luksusbåt

Bare dager før selskapet la inn årene, hentet Grimsgaard ut sin nye Viksund-båt fra verftet.

— Båten var overlevert for over en måned siden, og vi har levert båter senere også. Ingeniørene som jobbet med båtens avanserte datasystem ferdigstilte det før helgen, sier Viksund.

— Det er ikke slik at Grimsgaard har plyndret et synkende skip. Båten var forhåndsbetalt. Han er en av de største hedersmennene jeg kjenner.

Det har ikke lyktes BT å komme i kontakt med Grimsgaard.

Båten ble registrert på Grimsgaard i skipsregisteret 9. november i år, men har stått på båtbyggeriet frem til like før helgen. Bostyrer Egil Horstad vil nå se på saken.

— Hvorvidt båten var ferdig eller ikke, er et godt spørsmål. Hvis den var ferdig og registrert på Grimsgaard, ville den ikke gått inn i konkursboet. Hvis den ikke var det, ville den gjort det, sier Horstad.

Ifølge Horstad har selskapet en gjeld på syv millioner kroner. Onsdag kveld jobbet han med å få oversikt over verdiene i boet.

Viksund Boats har hatt en solid omsetningsvekst siden oppstarten i 2004, og økte omsetningen med 13 millioner kroner i 2011 fra 2010. Til tross for den positive utviklingen legger selskapet nå inn årene.

Rift om Viksund?

I tillegg til West Yards skal det være minst en annen gruppering som er interessert i å ta over boet til Viksund Boats.

— Jeg oppfatter at det er mer enn en interessent. Det er ingen hemmelighet at det er en gruppering der som akter å starte på nytt. I tillegg er det visstnok noen andre som har meldt seg på banen, sier bostyrer Horstad.

For Martin Viksund er det viktig å ta vare på arbeidsplassene for selskapets 17 ansatte.

— Vi har en del kompetanse som ligger i arbeidsstokken som jeg vil videreføre hvis jeg får sjansen til det. Jeg har ikke noen enerett på å drive det videre, og hvem som helst kan kjøpe konkursboet hvis de ønsker det. Det er en bransje som har det tungt, så interessentene står nok neppe i kø, sier han.

Kjempet for selskapet

Martin Viksund vurderte både emisjon og gjeldsforhandlinger for å redde selskapet i høst.

— Det ville være vanskelig å stå inne for flere av kontraktene som er inngått om vi skulle gått gjennom gjeldsforhandlinger. Da ville vi også risikert å miste ansatte, og vi ville også kommet på etterskudd markedsmessig om vi måtte påta oss forpliktelser.

— Jeg har forsøkt å gjennomføre emisjoner og oppfinansiering frem til i dag. Bankene har liten tro på bransjen, og man blir hele tiden stilt til veggs. Gode ordrereserver var ikke godt nok.