— Litt av et sammentreff, men desto gledeligere. Vi skal bygge et fiskefartøy på 36 meter i kompositt, den største fiskebåten i landet i dette materialet, sier en fornøyd daglig leder, Atle Landro.

I går fortalte han til bt.no om satsingen på kompositt i offshoremarkedet gjennom Mundal Subsea, men fremdeles er det Mundal Båt som står for gruppens største omsetning.

Unngår rust og sandblåsing

— Dette er vår største kontrakt noensinne. Vi har jobbet i mange år for å realisere store fartøy i kompositt, fordi det er store gevinster å hente.

— Som hvilke?

-For det første blir driftsutgiftene lavere når man bygger i et så lett materiale som kompositt. Dernest bedrer det fangstkvaliteten. En kompositt-båt har redusert behov for sirkulasjoni lasterommet, noe som har stor betydning for kvaliteten på den nedkjøltefisken. Samtidig er rust og sandblåsing et ikke-problem, til forskjell fra stålbåter, sier Landro.

Har gått bort fra stål

Det er rederiet Nye Bluefin i Florø som har bestilt snurperen. Selskapet ønsker ikke å kommentere kontrakten, men sier de har erfaring fra stålbåter tidligere, men har nå valgt å satse på kompositt. .

Den nye fiskebåten deres skal bygges ved Mundal Gruppens anlegg på Storsandvik. Ifølge Landro trenger selskapet mer plass og håper en ny reguleringsplan, som er til behandling nå, blir vedtatt med det første.

Trenger flere folk

- Skal dere øke staben som følge av kontrakten?

— Vi kommer til å søke etter flere folk, alt fra prosjektledelse til fagarbeidere, men vi har ikke tatt stilling til omfanget ennå, sier Atle Landro i Mundal Gruppen, som i dag har rundt 30 ansatte.