• Hadde kortet havnet i gale hender, kunne noen tjent seg 20.000 raske.

Even Hauger (19) fikk melding om at hans nye Mastercard var kommet til det lokale postkontoret i en Bunnpris-butikk på Varden i Fyllingsdalen.

Lørdag dro kokkelærlingen i Forsvaret til postkontoret med hentelappen. Der ble han bedt om å vise legitimasjon, så fikk han en konvolutt med et kort i.

Litt senere på dagen åpnet Hauger konvolutten. Først da skjønte han at noe var riv ruskende galt. På tross av ID-sjekken, hadde han fått utlevert en annens Mastercard — et Eurobonus Mastercard med kredittramme på 20.000 kroner.

Kortet Hauger hadde bestilt, var et Mastercard fra Esso.

Forferdet

— Da jeg så nærmere på kortet merket jeg at det ikke var mitt navn på det. Jeg oppdaget ikke navnefeilen da jeg leste gjennom informasjonen i brevet, fordi det ikke kunne falle meg inn at de kunne klare å levere ut en konvolutt med en annens navn på. Dessuten hadde vi valgt samme kredittramme, sier Hauger.

Han er forferdet over at glippen kunne skje.

— Enkelt og greit, hadde kortet havnet i gale hender så kunne noen tjent seg 20.000 raske, sier 19-åringen til bt.no.

— Om man ikke hadde klart å ta ut penger i minibank, så kunne man alltids ha bestilt varer over internett for 20.000 kroner. Eller gitt underskrift i stedet for PIN-kode når du betalte med kortet.

PUM

Kortet som Hauger fikk, var sendt ut av SEB Kort i Oslo - som en såkalt PUM-sending (Personlig Utlevering Mottakingsbevis).

Hos SEB, en avNordens største utstedere av betalings- ogkredittkort, mener de feilen må ligge hos Posten/Bunnpris-butikken på Varden.

— Utsendelse gjennom PUM skal være den sikreste måten å sende ut verdisaker på, ved at vi betaler Posten for en tjenestemed legitimasjonskontroll for å sikre at rett person mottar rett kort, skriver Hilde Fredheim Høgberg i en epost til bt.no.

Fredheim Høgberg poengterer også at PIN-koden til kort sendes ut separat og direkte til kunden.

— Uten PIN-kode er det begrenset hvor stor mulighet man har for å misbruke et kort, da det er svært få kjøp som kanutføres uten PIN-kode eller Secure Code.

Beklager

Mandag var Hauger tilbake på Bunnpris-butikken og fikk hentet kortet han egentlig skulle fått.

Daglig leder Vijayakumar Sethupathy ved Bunnpris på Varden beklager feilutleveringen.

— En av våre ansatte så kun på avsenderadressen, ikke hvem som var mottaker. Og så var det to brev fra samme avsender. Dette skyldes en feiltakelse, ikke at vi ikke kan systemet godt nok, sier Sethupathy.

Han beklager uansett:

— Det er slikt som ikke skal skje, og vi beklager det veldig. Nå har vi vært i kontakt med de to korteierne, og begge har fått de rette kortene sine, ifølge Sethupathy.

Ikke hørt før

Informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten sier det er første gang han hører om feilutlevering med denne typen sending.

— Det skal være maksimal sikkerhet når brev sendes som såkalt PUM-forsendelse. Ofte gjelder det papirer med sensitive opplysninger, eller betalingskort som kan være utsatt for misbruk. PUM er mye brukt av banker og forsikringsselskap, sier informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten.

- Kan vi forvente like proffe og sikre posttjenester etter overgangen til post i butikk?

— Ja, det skal både vi og kundene forvente. Butikkpersonalet får fullverdig opplæring, og det skal være en ansatt som er superbruker. Det skal være akkurat samme grad av trygghet i butikken som på et postkontor, sier informasjonssjefen i Posten.