Serien tar utgangspunkt i 1960-tallets Madison Avenue (derav navnet «Mad Men») i New York, hvor de fleste store reklamebyråene holdt til.

Serien har fått mye skryt for å være svært historisk korrekt, blant annet når det gjelder klær, interiør og design, men også forholdet til kjønnsroller, tobakk og alkohol.

Rollefigurene skjenker jevnlig i whiskyglassene gjennom både arbeidsdager og på kveldstid.

Rekordsterk vekst

Seriens popularitet blant kjøpesterke, unge voksne rundt om i verden, har påvirket både motebildet og alkoholkonsum, skal vi tro en rekke nyhetsrapporter.

Skotske whiskydestillerier har problemer med å produsere nok til å møte den sterke etterspørselen.

– Folk drikker whisky hele tiden i den serien, og fremfor alt er det i USA vi har sett effekten dette har på etterspørselen, sier Campbell Evans, talsmann for Scotch Whisky Association til den svenske avisen Dagens Industri.

De siste fem årene har bransjens eksport økt med 10 prosent årlig, men nådde ny rekord i fjor med 23 prosent vekst. Destilleriene sendte dermed whisky for 38 milliarder kroner ut av landet, ifølge avisen.

Brasil drikker mer, Norge mindre

Aller mest øker de dyrere single maltwhiskyene, som står for omtrent en tiendedel av total omsetning.

Whiskydrikkingen øker mest i Brasil, som nå er verdens niende største importør av de edle, skotske dråpene.

USA er den suverent største importøren, og veksten var her på rundt 30 prosent.

I Norge var det i fjor en nedgang på 3,7 prosent i whiskysalget hos Vinmonopolet. Volumene, både for whisky og brennevin samlet sett, er lite endret de siste fem årene.

Her er imidlertid ikke grensehandel og tax free-handelen med.