• Reklamefolk må ikke sitte på Grünerløkka for å være kreative.

Det sier Ole-Kristian Trellevik, kreatør i reklamebyrået MK. Han er kraftig provosert over reklameekspert Trond Blindheims påstander om at reklamemiljøet i Bergen blir for smått og puslete. Trellevik er kommet fra Leo Burnett i New York til Bergen, fordi han synes bergensmiljøet er spennende.

De siste dagene er byrået blitt publisert på to av de mest anerkjente nettstedene for internasjonal reklame.

Trellevik får støtte fra sin sjef.

— Trond Blindheim har ikke fulgt med i timen. For 5-6 år siden kunne jeg vært enig med han. Men nå er situasjonen en helt annen. Bergensmiljøet har gjort rent bord i flere konkurranser. Det virker som Blindheim ikke har fått med seg hva som skjer, sier Svein Roger Selle. Han er daglig leder i reklamebyrået MK.

Gammeldags

Selle mener Trond Blindheims påstander i Bergens Tidende fredag er tuftet på gammeldagse holdninger.

— Vi er ferdige med kampen Oslo-Bergen for lengst. Byrået er etablert begge steder. Vi jobber med å skape god kommunikasjon, og lykkes med det. Det er det flere bergenske byråer som gjør, og legges merke til, sier Svein Roger Selle.

De ti største reklamebyråene i Norge omsetter for 1,2 milliarder kroner. Av dette har reklameselskapet Mediabergen 225 millioner alene, ifølge Selle.

Ødelegger

Reklameskaperne i byrået MK vil gjerne ha en debatt, men føler seg tråkket på av at reklameekspert Blindheim hevder store annonsører velger Oslo, fordi de mener kompetansen er best der.

— For oss blir det ødeleggende at personer som Blindheim gir et bilde av reklamemiljøet i som ikke er i tråd med virkeligheten. Både Oslo og Bergen har noen gode og miljøer som kunne vært bedre. det må heller brukes til å trekke hverandre oppover, sier Svein Roger Selle.