MS «Bergensfjord» skal etter planen ha sin første seiling mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals 3. april.

— Hvis det er mulig, kommer vi til å starte seilingene tidligere enn planlagt, sier Fjord Line-direktør Ingvald Fardal.

- Når blir det avgjort?

- I løpet av et par uker. I forhold til tidsplanen ligger vi en måned før skjema.

Sterkt forsinket

Både MS «Bergensfjord» og den første danskebåten, søsterskipet MS «Stavangerfjord», er utrustet ved Bergen Group Fosen. Begge skipene er sterkt forsinket.

OVERLEVERING: Fjord Line-toppene tok imot danskebåt nummer to mandag.
FJORD LINE

MS «Stavangerfjord» skulle ha vært satt i drift tidlig i fjor vår, men seilingstarten ble utsatt flere ganger. Først i juli fant jomfruturen sted.

De to skipene er bygget med helt ny teknologi, med motorer som drives med flytende naturgass. Det var denne teknologien som førte til forsinkelsene.

Unngå samme feilene

— Regner dere med tilsvarende problemer med MS «Bergensfjord»?

— Vi håper og tror at vi unngår det. Vi har korrigert en del av barnesykdommene fra MS «Stavangerfjord». Vi ønsker ikke å komme i samme situasjon en gang til. Derfor vil vi bruke tid nå før skipet settes i rute til å kvalitetssikre at alt fungerer, sier Ingold Fardal.

I innkjøringsfasen slet MS «Stavangerfjord» med tekniske problemer, og gassfyllingen tok også lengre tid enn antatt. Når skipet fylte gass i Risavika i Stavanger, måtte det på grunn av norsk lovverk dessuten tømmes for passasjerer.

MS «Bergensfjord» skulle etter den opprinnelige planen ha vært levert i oktober i fjor.

— Ferdiggjøringen av skipet har gått raskere enn den reviderte planen. Det er vi svært tilfreds med, sier Fjord Line-direktør Ingvald Fardal.

På Byfjorden i morgen

I morgen formiddag kommer MS «Bergensfjord» for første gang til byen som har gitt skipet navn.

— Vi skal ta om bord en del utstyr, og mannskapet skal øve seg på å legge til og fra kai, sier Fardal.

Deretter går turen til Stavanger og Bergen. I tiden fremover skal mannskapet dessuten drilles i prosedyrer for sikker drift av skipet.

Når MS «Bergensfjord» blir satt i drift, vil Vestlandet for første gang ha daglige seilinger til Danmark. Da Color Line var inne på det samme markedet for noen år siden, seilte de to selskapene stort sett på samme ukedager.

Ingvald Fardal er optimist.

Starten på en ny æra

— Nå starter en ny æra i fergetrafikken mellom Norge og EU. Ruten vil få stor betydning både for reiselivet og næringslivet, sier han i en pressemelding.

— Hvis vi ikke hadde hatt tro på dette opplegget, ville vi aldri ha satt i gang prosjektet, sier han.

Fjord Line-sjefen opplyser i tillegg at billettsalget for sommermånedene er lovende, både i Norge og på Kontinentet.

Den nyopprettede ruten til Fjord Line mellom Langesund og Hirtshals får også daglige avganger.

Lengden på de to nye cruisefergene er 170 meter. Skipene kan ta inntil 1500 passasjerer, 306 lugarer, og bildekk med plass til inntil 600 personbiler, vogntog og last.