• Veldig rart hvor mange som går på gebrokkent norsk på en søndag.

Kvinnherad Breiband fikk det travelt i helgen da svindlere prøvde å kapre kundenes e-postkontoer.

Til sammen 421 kunder ble forsøkt til å gi fra seg brukernavn og passord, skriver Kvinnheringen. Minst fem av dem bet på. Det kunne vært flere hvis ikke selskapet hadde vært på alerten.

Også et annet bredbåndsselskap, Enivest AS, melder at de er utsatt for et svindelforsøk.

«Vi har fått melding frå nokre kundar om at det er motteke ein norsk e-post som oppmodar om å oppgi blant anna brukarnamn og passord. Denne e-posten er IKKJE sendt frå Enivest, det er ein såkalla phishing e-post», skriver Enivest til sine kunder.

Ble reddet

De fem Kvinnherad Breiband-kundene som gikk fem på, ga fra seg tilgangen til e-posten, men ingen skade er skjedd fordi de raskt fikk tilsendt nytt passord.

— De som startet svindelen, kunne lese alt som er på serverne. Hvis det for eksempel ligger innlogging til Facebook eller den slags der, har du et problem, sier nettverkskonsulent Stian Øvrevåge til bt.no.

I slike tilfeller kan også adressen din bli misbrukt til spam.Ingen seriøse firmaer utveksler brukernavn og passord med kundene sine via e-post. Til tross for mange presseoppslag og advarsler (se fakta), var det altså flere som ble lurt.

Falsk adresse

Den falske adressen webfinaccess44@att.net, merkelig setningsoppbygning og trussel om deaktivering av kontoen innen tre dager fikk ikke alarmklokkene til å ringe.

— Vi bruker SMS eller brev i slike sammenhenger, sier daglig leder Svein Nipen i Kvinnherad Breiband til Kvinnheringen. Han sier at svindelen trolig stammer fra USA.

— Det er veldig rart hvor mange som går på gebrokkent norsk på en søndag, sier nettverkskonsulent Øvrevåge.

Men de fleste skjønte hva som hadde skjedd.

— Vi fikk meldinger fra kunder, og vi hadde også oppdaget det selv til slutt. Vi stengte både til og fra-adressene. Fra mitt ståsted er det langt bedre respons enn du ville fått hos de store, sier Øvrevåge.

«Ikke vår feil»

Han avviser at svindelforsøket er Kvinnherad Breibands egen skyld.

— Noen tror at vi har en svakhet i systemet. Det er ikke sånn det fungerer. Vi har ingenting med det å gjøre. De har funnet et lite subset (del av e-postadresse) og har også sendt til adresser som er ugyldige. Hvor de har fått det fra, aner jeg ikke, men lister med e-postadresser blir omsatt på kriminelle undergrunnsforumer pånettet, sier han.

Kvinnherad Breiband ble utsatt for et liknende angrep i januar. De stopper 10.000 forsøk på å infisere kundenes systemer med virus og spam hver eneste dag.

— Dette kan skje igjen. Vi kan ikke gjøre noe med det, men vi lærer litt av hver hendelse, sier nettverkskonsulenten.

Tips? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

ADVARER: Bredbåndleverandøren Enivest i Sogn og Fjordane har sendt ut denne meldingen til sine kunder.