De nye spisebordstolene fra den lokale Bohus-butikken egnet seg dårlig på tregulv. Til tross for filtknotter så boret stolbena seg ned i parketten og laget små hull og riper.

— Det tok et par måneder før vi merket skadene i parketten, men gulvet er såpass ødelagt at det må pusses opp, sier kjøperen til Aftenposten.no.

Han ønsker ikke å stå frem med navn i avisen.

Feilkonstruert

Forbrukertvistutvalget skriver følgende i sin uttalelse: «Det ser ut til at stolene er feilkonstruert med en for liten stift ved avslutningen av stolbenet. Kun en tredjedel av knottens areal overfører vekt fra stolen og ned i underlaget.»

Kjøper ønsket derfor å heve kjøpet for spisebordet og stolene, samt få erstatning for skadene stolene hadde forårsaket på parketten.

Spisemøblementet kostet totalt rundt 7000 kroner og skadene for parketten ble anslått til å koste rundt 12.000 kroner.

Dette er i tråd med forbrukerkjøpsloven som slår fast: «Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.» Kjøperen fikk Byggtakst Nord til å vurdere omfanget av skadene. Takstmannen konkluderte også med at stolbenas avslutning var årsaken til skadene, uavhengig om det var brukt filtknotter eller ei.

Selgeren betvilte imidlertid at kjøperen faktisk hadde brukt filtknotter og ville derfor ikke etterkomme kravet.

Medhold

Saken gikk derfor videre til Forbrukertvistutvalget som ga kjøperen medhold. I tillegg til å måtte erstatte spisemøblementet og parkettutbedringen, så er selger også dømt til å betale for takstrapportene på 8500 kroner. Totalt utgjør erstatningen 27.558 kroner.

Forbrukertvistutvalget skriver i sin begrunnelse:

«Det synes å være på det rene at den påklagde skaden skyldes stolbeina. På denne bakgrunn finner utvalget at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved stolene. Innklagdes erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter også skade på gjenstander som har nær og direkte sammenheng med stolenes forutsatte bruk.»

Den lokale Bohus-forhandleren har etterkommet kravet etter at kjøperen vant frem i utvalget.

— Selger har vært helt topp etter at vi vant frem. Alt har vært helt strålende etter at vi kom til enighet, sier kjøperen til Aftenposten.no.

Uenig

Kvalitets- og miljøsjef i Bohus John Moe sier til Aftenposten.no at kjeden ikke er enige i Forbrukertvistutvalgets konklusjon, men at de likevel har etterkommet kravet.

Moe mener det er tydelig at kunden ikke har brukt filtknotter under stolene og at det er dette som har forårsaket gulvskadene. Dette til tross for at kjøperen bedyrer at filtknotter ble brukt og at taksteringsfirmaet kom frem til at skaden ville skjedd uavhengig av bruk at filtknotter.

— Dette er et firma som normalt takserer byggesaker, uten spisskompetanse på møbel. Vi er derfor ikke enige i konklusjonen til Forbrukertvistutvalget, men vi tar avgjørelsen til etterretning, sier han til Aftenposten.no.

Disse stolene er av typen Jolie og de gikk ut av Bohus-sortimentet i juni 2010. Moe sier de har fått svært få reklamasjoner på denne stoltypen. Dersom andre kunder har opplevd riper i parketten som følge av bruk av disse stolene, så vil de ikke automatisk få erstatning.

— Alle reklamasjoner behandles individuelt. Jeg anbefaler misfornøyde kunder å ta kontakt med butikken der de handlet for en vurdering, sier han.

Moe legger til at Bohus legger vekt på å alltid gi informasjon om forsvarlig bruk ved salg av nye møbler.