I januar kom nyheten om at Hurtigruten ASA har solgt MS Fjordkongen og MS Fjorddronningen. Nå skal de overleveres til de nye eierne — to konkurrerende aktører i Sør-Korea.

MAJESTISTISK: Slik så det ut da de to båtene ankom Bergen.
TOM GULBRANDSEN, FACEBOOK-SIDEN BERGEN HAVN

Kongeparet er de største passasjerkatamarene som har vært i drift i Norge. De to båtene ble bygd i 2005 ved Fjellstrand, og gikk ruten Tromsø-Finnsnes-Harstad fram til 2011.

Lang tur

Fartøyene er nå i Bergen etter å ha blitt klargjort i Eidkjosen. De skal lastes opp på tungløftskipet MS Gloria på Bontelabo i helgen. Hun bruker sine egne kraner til å få katamarene på dekk.

Fjordkongen var først ut fredag ettermiddag. Fjordkongen ble slept til Bontelabo først. Dykkere måtte sjekke at beltene satt riktig.

— Et spektakulært løft. Og det er ikke akkurat som å frakte en container, sier skipsmegler Arnfinn Grieg, som er ansvarlig for frakten.

Det er ikke akkurat som å frakte en container Arnfinn Grieg

Alex. Birger Grieg AS har formidlet transport for mer enn 100 katamaraner siden 80-tallet.

I 2012 ble Sognekongen på samme vis fraktet til nye eiere i Dubai.

Nye navn

Nå får både kongen (MV Korea King) og dronningen (MV Woorinuri) nye navn.

Salget ble gjennomført med bistand fra Scandinavian Broker Services.

-Vi er tilfredse med salget og prisen som ble oppnådd. Hurtigbåtene var det siste som gjensto av de ikke-strategiske eiendelene for salg. Vi er fornøyde med nå å kunne avslutte denne prosessen, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding tidligere i år.

file6em8vflb9eacwlqx2o6.jpg
Elias Dahlen