Nedgangen er på 1 prosent både når det gjelder overnatting fra utenlandske turister og turister fra Norge, viser tallene fra Innovasjon Norge.

— Vi har lagt noen tøffe reiselivsår bak oss. En vedvarende sterk krone og en økonomisk nedgang i noen av våre viktigste markeder har gjort jobben med å ta markedsandeler svært krevende. Det vil det fortsatt være i 2014, men forutsetningene er noe bedre i år, spesielt med en svakere norsk krone, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Nedgangen var spesielt stor i to av de viktigste markedene for Norge, nemlig tyske og nederlandske turister, der nedgangen i overnattingsdøgn har vært på hele 14 prosent. Også besøk fra Danmark og Sverige gikk ned, med henholdsvis 11 og 1 prosent.

På den positive siden kommer besøk fra Kina. Hele 63 prosent flere kinesere overnattet på norske hoteller i 2013.

Innovasjon Norge håper at årets vintersesong kan gi reiselivsbransjen en liten opptur, men da må vinterværet snart komme for fullt på vintersportsstedene.