Fokus Bank lanserte mandag en ordning som ifølge banken skal gi alle kundene den beste boliglånsrenten banken kan tilby, for tiden på 3,75 prosent.

Nå reagerer imidlertid flere kunder på den nye ordningen. Adressa.no har vært i kontakt med et par som har hatt felles lån i Fokus Bank siden slutten av 1980-tallet. Mens mannen i forholdet bestandig har hatt Fokus som sin hovedbankforbindelse, bruker kona en annen bank i det daglige.

Nå krever imidlertid Fokus at også kona må begynne å bruke dem som hovedbankforbindelse.

— Alt du og din medlåntaker trenger å gjøre for å få vår beste rente på 3,75 prosent nominelt, er å begynne å bruke oss i det daglige. Det vil si at dere begge bruker våre kort og betaler regninger via Fokus Bank, står det i brevet.

— Hvis dere velger å fortsette som i dag, vil vi etter hvert sette opp boliglånsrenten til 4,50 prosent nominelt, fortsetter brevet.

- Gjør noe med troverdigheten

Forbrukerrådet er ikke imponert over kravet. Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, sier dette er noe annet enn det de har fått inntrykk av skulle være avtalen.

— I markedsføringen av lansering smykker Fokus Bank seg med utsagn som «Fokus Bank - samme gode pris til alle kunder», «Fokus Bank fjerner nå prisforskjellen på boliglån» og «Nå innfører vi en pris på alle flytende boliglån», men når vi nå ser brevet som er sendt til kundene er det da åpenbart flere priser de opererer med, nemlig 3,75 prosent og 4,5 prosent, sier Jensen.

— Lik-pris-garantien som de lover, sprekker jo allerede ved fødselen. Avviket mellom det Fokus har kommunisert i reklamen og i kundebrevet gjør noe med troverdigheten til banken og til det de kommuniserer, legger han til.

- Rimelig krav

Fokus Bank mener på sin side at det ikke er urimelig å stille et slikt krav til kundene, og at betingelsene er blitt tydelig kommunisert.

— Når vi nå gir den beste renta til alle, synes vi det er rimelig at alle som får det er reelle kunder hos oss. Det eneste kravet vi stiller, er at begge to som står ansvarlig for lånet bruker kortene våre når de handler i butikken og betaler regninger via Fokus Bank, sier kommunikasjonsrådgiver Stian Arnesen i Fokus Bank.

- Hvor mange kunder er det som har lån sammen som nå får et lignende brev?

— Dette gjelder rundt 3000 kunder, sier Arnesen.

Arnesen opplyser om at de fleste tilbakemeldingene har vært positive etter renteomleggelsen, men at det også har kommet inn en del klager fra såkalte passive kunder, som nå må bytte bank.

Ikke gebyrfritt i utlandet

Han legger til at alle betalingskortene er gebyrfrie. Forbrukerrådet stiller spørsmål også ved denne påstanden.

— Jeg ville sjekket nøyere før jeg tok det for god fisk. Vil det for eksempel være vederlagsfritt for meg om jeg tok ut penger fra minibank i utlandet, spør Jensen.

— Vi er en av få banker som forbrukermyndighetene har godkjent som gebyrfri. Det betyr ingen årsavgifter, ingen transaksjonsavgifter og det er gebyrfritt også å ta ut hos andres minibanker. Men i utlandet vil det bli gebyrer. Det er fordi bankene i utlandet har muligheten til å ta seg betalt for tjenestene, sier Arnesen.

Unnlot informasjon til Forbrukerrådet

I forbindelse med lanseringen av den nye rentepolitikken, ble det sendt over en powerpoint-presentasjon til Forbrukerrådet, hvor det over sju lysark ble informert om det nye tilbudet.

Det banken her imidlertid glemte å opplyse om, var forutsetningene de stiller for å få den beste renta.

— Det er jo åpenbart, at når man sammenstiller den informasjonen Fokus Bank benyttet i roadshowet ved lansering av den såkalte garantien, er den langt unna det som fremkommer i brevet til kunden, sier Jensen.

Arnesen benekter imidlertid at informasjonen er utelatt med viten og vilje.

— Dette er ikke en bevisst tilbakeholding av den informasjonen. Orienteringen som ble sendt skulle vært en del av en større orientering, hvor vi ønsket å møte Forbrukerrådet. Dette lot seg dessverre ikke gjøre. Kanskje ble den ikke så heldekkende som den skulle ha vært hvis vi hadde fått presentert den muntlig, sier Arnesen.

- Manglende frihet

Forbrukerrådet mener alt i alt at de nye retningslinjene er en variant av kundeprogrammene som også andre banker har.

— Fokus Bank har fortsatt til gode å ta et oppgjør med kundeprogrammene. Kundeprogram som fenomen er nok det som tåkelegger prisen for banktjenester aller mest. Programmene hemmer konkurransen i markedet, fordi de låser inne kundene samtidig som kundene egentlig ikke vet hva de betaler.

— Når det gjelder produktkobling, synes vi at vi har rent mel i posen. Det er blant annet ingen krav til kredittkort. Betal regningene via oss og bruk våre kort, så enkelt er det, kontrer Arnesen.

— Kundeprogrammet som er lansert denne gangen er ikke av de kompliserte, det skal de ha, innrømmer Jensen.

Furulund Svein Erik/Aftenposten